Mitt Liv med Häst

Direktlänk till inlägg 19 mars 2013

gårdagens ridning och dagen

Av My T - 19 mars 2013 15:38

Igår var det halv dant väder, det blåste och var mulet när jag väl  hade bestämt mig för att vi skulle ut idag med.

Men egentligen i efterhand, så skulle jag nog låtit bli det, för Otto var gött seg och o fokuserad på det jag bad han göra.

Skritten gick hyfsad, sedan i traven, tvärvägrade han att gå i form, men han kunde gå ställd iallfall, bättre än inget.
Han var verkligen som en trotsig unghäst eller som ett sto som ska brunsta :P

Han var HEMSK. Men jag fick han iallfall till att gå i form i båda varven och kände att då räcker det med traven om han känner att han inte fixar det.

Så jag gick över till lite galopp arbete, försökte ha honom i en väldigt rund form, som skulle gå VÄLDIGT sakta, nästan stillastående, och så körde jag tempoväxlingar på det och detta gick över förväntan, han funkade superfint i galoppen och förstod vad jag ville ha ut av honom och han tog hjälperna bra och lyssnade bra på sätet i galoppen vilket tidigare har varit lite jobbigt att göra, men igår var det jätte bra.

Testade även för skojs skull en galopp från skritt och han tog den, med två travsteg innan, så den var allt godkänd ändå =)
Han har ju inte arbetat på VÄLDIGT länge, så han var duktig.


Känns som vi kommit på varandra riktigt bra och att han verkar som han trivs tillsammans med mig.

men inte som sagt var igår, jag tror han var lite trött också, för då hade vi arbetat helt okej i fredags (påfrestande för hans psyke och muskelmässigt), i Lördags körde vi ett stenhårt pass (för att ej vara fullt muskladd och igång), i Söndags red vi ut en kort sväng (som även det var påfrestande för psyket, första gången vi lämnade gården när någon satt på ryggen) och i Måndags (igår) blåste det, min sambo kapade ved med vedkap och motorsågen och ibland startade traktorn, så det var mycket att lyssna på och så lite trötta muskler och en trött kropp, som nog gjorde sitt, så idag får han stå med ett gott samvete från båda våra håll.
Ingen av oss har nog så stor lust att rida idag ändå, då det ibland blåser vindpustar som är starka som bara den, det är -5 grader och i vinden känns det som ca -10 så vi gjorde ett bra val att ta vilodag idag.


Imorgon blir det bomarbete, kanske ett litet skutt också, beroende på vad backen säger, men det blir ju inte högre än 40cm, då jag enbart vill att han ska lyfta ordentligt på sina fötter och ben =)


 

Här har ni Ottos hag"kompisar" Magic (med täcket) och bakom honom har ni Kaffe Karlsson "kaffe/Fölet/Hingsten"
Fölet är Ottos bästa vän som han både är elak mot och beskyddande.

Magic tycker han är en jobbig häst som ska busa och jävlas och någon som äter upp allt hö i hagen också, matvraket nr 1 är den hästen.


Nu har jag även börjat ge B-vitamin för pälsen och även Linfrö olja för musklerna, så nu får han både linfrö olja och nyponpulver för leder och musklerna. så han kanske blir något bättre med sin shivering.




    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av My T - 4 april 2014 10:34

just nu är jag hästlos, en längre tid i mitt liv, gjorde mig av med Otto, till en annan fodervärld, i aug -13, så jag hoppas han har det bra hos henne, om han nu är kvar där, vilket jag hoppas för hans skull, då det inte är trevligt för hästar att fl...

Av My T - 23 september 2013 07:26

Ja, då har man varit hästlös i 1månad nästan exakt.Otto, min fina Otto åkte till nytt hem runt den 22 Aug, då jag inte ville att han skulle stå och vänta ut mig och min bebis, samt min ridbarhet, då han ej mådde bra av det, så hade jag även upptäckt ...

Av My T - 12 juli 2013 06:59

Han har inte fått aktivera sig alls sedan vi longerade den 6/7, alltså idag en hel vecka sedan.Men jag har haft så jävla ont i både rygg, ben och haft även lite foglossningar.Har inte varit en dans på roser denna vecka.Hade varit underbart att ha någ...

Av My T - 6 juli 2013 14:55


Här kommer longeringen från när jag longerade Otto igår. Inte de mest rättvisaste filmerna på honom, då han var trött efter ett rätt hårt pass för honom, med mycket övergångar, så han är mer allärt på mina kommandon i vanliga fall, än vad filmerna ...

Av My T - 6 juli 2013 11:05

inte min mening. nu har jag ju ändå grejat väldigt mycket med honom, för mitt tillstånd, men jag har ändå inte fått tummen ur och börjat blogga aktivt.   Men kan la dra lite kort om vad som händer med oss. Jag tränar ju för Emma Topp, en grym...

Presentation


Välkomna till min blogg. Här kommer du kunna läsa om min ridning, mitt liv med och runt hästen. Kommer finnas inlägg om min gamla foderhäst Bella och om min nya foderhäst Otto.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18 19 20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards