Mitt Liv med Häst

Alla inlägg under september 2013

Av My T - 23 september 2013 07:26

Ja, då har man varit hästlös i 1månad nästan exakt.
Otto, min fina Otto åkte till nytt hem runt den 22 Aug, då jag inte ville att han skulle stå och vänta ut mig och min bebis, samt min ridbarhet, då han ej mådde bra av det, så hade jag även upptäckt lite "problem" med honom, som hans ägare ej hade talat om för mig, visst inga större problem, men fångkänsla bland annat, samt att hans muskelstörning påverkade honom mer än den gjort tidigare.

Så jag kände det att det ej är lämpligt för honom att stå i ca 3månader, minst för jag inte kan rida honom, han mår ju inte bra av att stå i 3veckor.
SÅ det blev ett tungt beslut att fatta, att skicka iväg honom till en helt främmande person, som inte verkade ha "alla hästar hemma" om man säger så, när det gällde hur man uppför sig bland folk eller att man ska lyssna på ens person som har haft hästen aktiv den senaste tiden...
Men men, inte mina bekymmer, men ändå tråkigt och ledsamt, ville ju ha kvar min fina prins, men man kan inte ro för allt..
Hellre få en bebis än behålla en gammal häst...
Han var ju trots allt, eller är trots allt 18år, så han kanske hade hållt i 1år till, eller kanske 10år till, ingen som vet..
Och inget jag vill spekulera i heller, då han är "död" för mig, eller jag tänker så ibland, för då är det lättare att förstå och acceptera att han ej är hemma hos mig längre..."får jag inte ut hans kärlek, ska ingen annan få det heller". Ja, lite så tänker jag, för han var verkligen hästen för mig, bråkig, fast ändå snäll...
Min fina prins.

Saknar dig så...

Grät blod i 2veckor till och från över hans flytt. Min älskade häst.

Men hästlivet är inte slut för han flyttade, var och kollade på en ny polle för två veckor sedan, en arab herre, valack på 8år, grundriden och super trygg och lugn. kändes trevlig, riktigt trevlig, red ju inte, men myste och borstade, såg hur han bettede sig i stallet och bland folk och i hagen. Verkade super go, lugn stabil och trygg.
En häst som jag skulle utbilda, få till att bli en "riktigt" ridhäst, och inte bara skogsmulle, som han gått som, visst han kunde gå i form, men han kan inte mycket mer än så, flytta för skänkel, start och stopp, det var det han kunde, alltså grunderna, är en unghäst i nivån, och även lite i sin ålder, han kanske skulle kunna ha lite mer kunskap, men ändå inte, då jag har förstått det rätt, på andra arabfolk, så tar man inridningen lugnt och sansat, då deras huvuden ska hänga med, så dom inte ska bli hel tokiga, utan bara vara lite halvt på tårna, men ändå trygga, säker och jordnära.
Är ju en hästras, som man måste aktivera, både fysiskt och psykiskt.
Ifall jag tar hem honom eller ej, det beror på ridningen, hur den funkar och vad ägaren tycker efter de besöket.
Ska i så fall ta hem honom i jan/feb någon gång, så jag får chans att läka orenligt efter förlossningen (som för övrigt är om 2dagar, enligt ultraljuds beräkningen).
Här är två bilder på honom.

 

 


Men Patrik (min sambo) är lite sugen på att jag ska skaffa mig ett kallblod, som är inkörd, så man kan ha skoj med i skogen, eller i skogsbruket, hade varit super skoj det, då vill jag ha en nättare nordsvensk, som ej är så tung att rida, som man ändå kan arbeta med..
Kanske en mindre eller smalare modell av ardenner, jaa...får se, vad det blir..om han får sin "vilja" igenom, det är ju trots allt han som ska betala för hästen. ;)


Men jag vill ju ha en ridbar häst, en som funkar att rida ett dressyrpass på, en som man kan få upp i en härlig fart på uteritten...
Ja, en blandning mellan Otto och Bella, kanske..
eller som en av mina tidigare hästar, som verkligen var den blandingen: Dilba, dock var hon väldigt grön i sin ridbarhet på banna, trots sin ålder 12år, var inte riden så mycket där, för hon "bråkade" lite, var lite stönig, så hon som jag delade henne med, hade mest ridit ut, var ju även det hon ville ha henne till...Skogsmulle tant, förstår jag, när man är 50år drygt och jobbar som advokat, driver egen byrå och har häcken full, så vill man slappna av, komma ut och njuta och inte bråka..
Här är den gamla damen, som idag är triangelmärkt och dryga 18/20år där någon stans, om hon än lever...

Har faktist ingen aning om det...

 


Presentation


Välkomna till min blogg. Här kommer du kunna läsa om min ridning, mitt liv med och runt hästen. Kommer finnas inlägg om min gamla foderhäst Bella och om min nya foderhäst Otto.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards