Mitt Liv med Häst

Alla inlägg under september 2012

Av My T - 22 september 2012 18:22

Ja, jag gör ett samlat inlägg från ridningen och stallet, under denna veckan.


Jag släppte Bellis i Paddocken i tisdag, för att jag ville se hur hon rörde sig efter som hon var lite oren/stel i måndags då jag red henne (efter hon legat på rygg i söndags em).

Men hon ville inte riktigt springa, eller hon förstod inte vinken med att vara lös i paddocken.

men hon är ju tränad av mig så att hon ska stå still om man släpper henne, samt att hon ska följa efter mig om jag ber om det.

så till slut fick jag jaga igång henne, "longskerade" henne utan lina, både i trav och skritt.

hon visade inte en renartad halta, utan det kom typ några halta steg ibland, så hon var bara stel och hade lite träningsvärk och trötthet, kan jag tänka mig.

Så efter 5minuter, så bedömde jag att hon skulle få ha vila tisdag och onsdag.

 

Torsdagen så tog jag och Jessie (hon som stod i stallet förut, men som nu står i grannstallet), en skritt tur på 1timme och 50min.

vi hade ju i åtanke att Bella ev inte skulle orka, men det var inga som helst problem att skritta så långt eller länge kanske man ska säga.

på vägen hem så travade vi i ca 1km och hon var hur underbar som helst, jag fick jobbat ner henne till Shielas tempo (Jessies häst), som är väldigt sakta och en perfekt samlad trav för henne.

Så hon var så duktig, så hon gick i form och ställning, samt orkade bära upp mig när jag satt ner på henne, jätte stolt över hennes framsteg som hon gör.

super hästen som jag bara avgudar.

men fyyy...vad sur och grinig hon är när hon brunstar.

inte roligt alls, men sådant är det la med ston.


Fredagen så hade hon underliga utslag/svullnader när jag tog in henne, dom satt på halsen och såg hemska ut, eller mer chockad blev jag nog över dom och överreagerade de om deras utseende.

Såg precis ut som knott bett/utslag, men enligt mig ska det inte finnas knott nu, dom ska vara döda.

men hon hade ingen över temp, ingen irritationer eller ömmande runt dom, så jag bestämde mig för att låta det vara och inte överreagera det mer än jag hade gjort i mitt huvud redan då.




Så jag gjorde iordning henne för att rida henne, men det nya bettet.

 

Hon tyckte la att det var lite läbbigt att ha det i munnen tills en början (då hon är van att gå på två-delat tunt bett), men jag anser att det är bra att byta bett mellan åt och när man rider henne behöver man inte bli stark i handen och detta bettet är ju inte alls farligt ändå.

samt så har det kopparinslag och Bella tycker ju om detta.

så hon tuggade på efter ett tag och sög nöjt på det.

Men hon hade lite svårt för det, men det tar ju alltid ett tag att vänja sig med saker och ting.


men passet i paddocken gick rätt så bra, hon lyssnade på mig och jag försökte att sluta rida med höger sida, vilket är svårt, men det ska fan gå.

vänstervarv var hon duktig i, hon arbetade sig neråt och gick i form både traven och skritten, men hon har lättast för traven då, vilket är konstigt, för då ska hon ju hålla koll på massa mer saker, samtidigt som hon ska bära mig ner sittande i sadeln.

men vi red inte mer än 40minuter, då jag slutade då det var som bäst, hon är ju en kanon häst.

så stolt


Idag, LÖRDAG gjorde vi samma saker, men hon var super pigg och ville mest springa fort, men hon lyssnade bra och var lite mer nöjd med bettet och sög på det nästan med en gång.

hon lyssnade super efter 5minuter i trraven, hon fick först bara springa lite, så hon skulle bli av med lite spring i benen, men sedan plockade jag ner henne och hon gick i en underbar djup och fin form, med rätt ställning och jag kunde ha rätt sits.

funkade att arbeta fram och tillbaka över spåren och ridbanan hur bra som helst, hon ställde om sig och fixade allt super bra, men hon har svårt att hålla sig i höger varv, svårt att vara ställd åt det hållet och svårt att gå i form, då hon är starkast i vänster, så är det ju lättare att hålla sig arbetande i det varvet, men hon ger inte upp, utan hon kämpar, vilket är roligt att se.


Men imorgon får det bli en tur ut på vägarna ev, beroende på hur vädret ser ut och när jag kommer hem, så hon får springa av sig massa energi och så hon blir lite trött i sina ben och muskler.

så om jag kanske kan ge mig ut på en jätte lång galopp sträcka kanske, om vi har tur med vägarna. annars får det bli långa sträckor med trav, vilket inte är fel heller.

men hennes galopp är bara underbar att rida.

men nu ska jag återgå till världen här hemma i huset.


 

Av My T - 21 september 2012 07:54

här var det verkligen en kass uppdatering. men jag lovar att det komma komma massa inlägg från dagarna som gått under dagen/eftermiddagen.

Men nu hinner jag inte skriva annat än att det kommer.

=)



 

Kan väl även säga att min tjeja är BRUNSTIG.








 

Av My T - 18 september 2012 09:07

igår kunde jag "ev" fått tagit och kört min häst till slakteriet så dom skulle tagit till vara på hennes kropp.

hon kunde varit död i söndags kväll...

usch.


hon hade lagt sig för att rulla i hagen och kommit på rygg.

lagt sig för nära berget för att rulla sig och sedan så hade hon fastnat där, på rygg, mot berget, så hon hade alltså inte kommit runt.

Ni som är lite kunniga inom häst, vet ju att dom inte kan andas på rygg och min tjeja hade tydligen legat länge på rygg enligt stallägaren.

när han kom ut så såg han att Max (Bellas "pojkvän"), stod över henne och sniffade och puttade med mulen, men han såg inte att hon låg på rygg då, men som tur var så gick han ut i hagen och kollade vad han grejade med och såg min häst helt utslagen och matt på RYGG.

så han tog och drog ut henne i svansen och hon verkade inte förstå vad han gjorde, så var nog första gången hon har fastnat på rygg. men hon var kraftig tagen av händelsen, hon var slut och chockad. stod bara med tom blick när hon reste på sig.

men hon återhämtade sig snabbt.


så igår när jag skulle rida henne, så var hon som vanligt, ingen halta eller något sådant.

men efter att jag fick ta en galopp för en bil vägrade vänta på att vi kommit över mossen, så kände jag av att hon inte var helt ren, när vi saktade av, hon haltade inte direkt efter avsaktningen, men hon markerade/stel. så men efter ett tag, så tog hon ett halt steg då å då. så hon hade nog sträckt sig när hon försökt att sparka över sig på rätt sida i hagen.

men inget farligt med den haltan, hon får stå idag, så får jag se hur det ser ut i morgon, men antagligen har det gått över då, ge med att det var så lite som hon markerade.

och en sträckning släpper fort på henne, då hon brukar sträcka sig ibland när vi går i skogen.


men jag är tacksam att Stallägaren gick ut för att fodra märren, för annars hade jag haft en död häst. =/

Min älskade Bellis.


usch vad obehagligt sådant är.



 

Av My T - 17 september 2012 16:58

Så nu kommer helgens pass att komma på ett inlägg, samt lite annat hästprat.

kan ju börja dag för dag.

så lördagens ridning känns ju naturlig att ta och prata om (hon fick vila i fredags pga att det regnade och jag skulle ha hem gäster, så då orkade jag inte stressa för att rida i regnet, som varken hon eller jag uppskattar.

Men i lördags, så tog vi oss en tur på 1timme och 10 min.

Fast, själva turen skulle la egentligen ta 40min, men vi stannade kvar på gärdet i ca 30minuter och arbetade på i kort samlad arbetsgalopp. så hon fick kämpa.

vallen är ju i vila, så den är ju rätt bra att rida på, då den är hård, för den är ju gjord för att det ska gå betatandes djur eller tunga traktorer på den, men vi använder inte oss av den, då den är så mörk (massa skog runt om), och "långt" hemmifrån för att ha bete på den.

men där galopperade jag som sagt var, det var lite tungt, hon fick allt arbeta, men hon uppskattade det allt.

hon ville inte sluta, utan om hon fick, så skulle hon allt galoppera i 30minuter till.

ska la förtydliga för er att jag inte galopperade konstant i 30minuter, utan vi skrittade och travade också, men vi hade mesta dels trav eller galopp. men hon behöver få upp kondisen och bygga rumpa.

Så efter dessa sträcker fram och tillbaka, så fick det bli en kort och långsam skritt tillbaka till stallet.

men vilket ryck hon fick, när vi kom in i skogen igen (den sträckan som vi brukar rida), hon gasade på som faaaaan och ville verkligen framåt, märks så väl när hon känner igen sig att man är på väg hem igen.


men hon kändes kanske inte direkt trött efter det passet, men kan ju inte köra slut på dom helt och hållet heller, för då ger det ju inget heller.


igår så var det DRESSYR TRÄNING (ÄNTLIGEN)

Den gick bra, Stellan (tränaren) hade sina "felsökningsögon" på, som han själv kallade det.

han plockade bort alla mina brister i ridningen och bad mig rida "rätt", eller sluta att göra mina "grejer" som jag alltid gör.

så han bad mig att sluta rida med höger sida, (den sida jag är svagast i), då jag gör massa andra saker med den sidan som jag inte tänker på, så ska jag sluta att rida med den.

utan jag ska enbart koncentrera mig på vänster skänkel och tygel för att få en korrekt form på henne, eller så hon förstår hur en korrekt form ska kännas, så ska jag även tänka på att lära henne flytta sig utåt för skänkeln tydligare och förstå dans inverkan på olika ställen på hennes kropp.

Så vi fick rida i mestadels skritt, men lite trav också, men hon tycker det är extremt jobbigt i traven, då hon både ska gå samlat, ställd och i form.

men när jag slutade och rida med höger sida, så förstod hon bättre, så jag hade tyngd i hälen, slapp tygel som var "fast hållen" i manken, så jag inte skulle störa henne och så arbetade jag bara med vänster sida, ställa rätt, flytta för skänkel och arbeta ner henne.

hon var kanon duktig.


så hoppade även Stellan upp på henne och kände lite, han är helt frälst i henne, då hon är lugn, stabil, fina gångarter, personlighet och en härlig maddam.
Jo, det är allt en härlig tjej jag har.

Men han fick allt kämpa med henne med, så jag behöver inte känna mig totalt världelös.

hihi.

men det var verkligen skönt att se en person som kan rida, och se hur hon går och hur man verkligen ser när hon spänner sin vänstra sida rakt igenom.

hur hon verkligen stretar emot och säger att hon inte egentligen vill göra som man säger.

så underbart att se hennes fel och hennes fasoner, sådant som jag inte skulle sätt om jag inte hade haft Stellan på hennes rygg.

Det är ju som Stellan säger att man verkligen ser att hon har byggt upp ett försvar i vänster sida, mycket mer muskladd runt halsen och bringan på den sidan, så vi ska försöka bygga bort detta, men det går nog tyvärr inte över en natt.


Ja, men jag är nöjd med henne.

och hennes extremt feta buk, kommer att försvinna när hon kommer i sin korrekta form.


Allmänt häst snack då.

nu när det är leriga hagar, snälla snälla, spola inte av era hästars ben massa massa gånger om dagen/veckan, utan låt leran torka och borsta av det sedan istället, då risken för mugg är betydligt mycket högre ifall ni spolar benen på dom.


Fråga till er mina läsare.

Har ni täckat era hästar än och har ni dom inne över nätterna eller låter ni dom gå ute fortfarande.

 

Jag har min täckad med ett regntäcke, helt ofodrat eller fleecfodrat, beroende på värmen, men täcke har hon enbart på sig ifall det blåser eller är risk för regn.

jag kan även ta på ett täcke på kvällen oavsett om det regnar eller inte, då hon ska ha det lite varmare och skönare på nätterna, då dom fortfarande går ute, det är ju inte så kallt än, så dom klarar nätterna bra ute (och så är ju inte stallet mycket varmare än hagen, bara att dom har torrt att ligga mot och det får hon ju genom täcket).

kalaste temperaturen har varit 5grader på nätterna och det klarar ju en häst lätt.

 

HUR GÖR NI?! SVARA NU! ! ! ! !

 

 

 

Av My T - 13 september 2012 19:28

Idag var jag och skickade iväg ett par ridstövlar som jag har sålt, samt hämtade ett paket med täcken som jag köpt, ett termotäcke (grönt) och ett ländtäcke (blått, med röda kanter) var det jag hämtade ut och om någon dag,

   

förhoppningar på måndag/tisdag kommer reflexländtäcket också, som jag köpt.


och inom kort kommer två andra täcken att komma, två vintertäcken, ett med helhals och ett vanligt.



Så var jag även iväg till granngården och köpte mer och andra reflexer, blev stigbygelreflexer, en tygel/koppel reflex, svansreflex och ett packet med två benreflexer (bra att ha ifall man behöver komplettera).

Har ju köpt allt nytt i reflexväg, då jag inte tror att dom håller så länge, livslängden är ju kort på dom, så när jag haft dom i två år, så köps det nya.

 


Så red jag ett kort pass i paddocken, blåste allt för att fixa ett bra pass på en längre tid.

så det fick bli effektiva och nyttiga 40minuter.

effektiv, några galoppfattningar och trav arbete.


sedan kom stallägarna in med sin travare, på 4år, som dom kör med, men dom hade kastat upp sadel på henne för första gången och så hängde stallägarinnan ett tag på henne, och sedan upp på ryggen och ett varv i paddocken fick det bli för deras del.

Första gången hästen var i paddocken, hade sadel på sig och någon på ryggen och hon bara går framåt, reagerar inte över att det blåser, är obehagligt eller liknade. 

hon bara tuffsar på, lite snabb, men det är hon alltid.


haha


Dom bara, ja, detta har vi sagt så länge att vi ska göra, så nu gör vi det. stressade som vi alltid är, men hon kan ju.

Hon som red på henne sa att hon var livrädd och tyckte det var jätte läbbigt och var rädd om sitt liv. härligt känsla att stråla ut.

tur att mannen gick bredvid och gav ett tryggt intryck på hästen.

men dom är härliga individer, travarna, då dom är ju vana med träns, tyglar, selen, något runt magen, kraften, rösten, så dom har ju hälften gratis, nu är det bara vikten, skänkeln och lugnet som ska in.
=)


VAD ANSER ni om inridning?

 

Av My T - 13 september 2012 11:13

Idag kör vi två inlägg i ett. då jag inte orkar eller känner att det har någon större betydelse att skriva två olika när jag ändå ska skriva.

ni får helt enkelt läsa om både tisdagens ridning+hovslagning och gårdagens ridning i ett inlägg.


TISDAG!

jag fick för mig att jag skulle hoppa lite idag, vilket min lilla häst tycker är kul nu när hon förstår att man måste lyfta bakbenen lite också.

dock har hon inte fattat att dom ska lyftas i trav också, men det kommer la det med snart, som allt annat hon har lärt sig.

Men vi hoppade kanske bara 5språng över ett kryss på 50cm. hon var duktig och tyckte det var jätte kul.

Men jag orkade inte rida, hade ingen lust för att rida, så det blev bara det, för jag kände att jag inte hade lust att koncentrera mig så mycket som jag behöver göra för att hoppa henne.

Så efter dom sprången fick det bli lite dressyr övning i skritt, hon var duktig och förstod vad jag menade.


sedan kom hovslagaren och hon blev fin om fötterna igen.

haha

så roligt, jag tog ett kort när han grejade och glömde stänga av blixten, så han sa "såg du?, vad va det? såg ut som en blixt"

och jag spelade med, "aa, jag såg det jag med, hmmm, konstigt, det känns inte som det skulle komma åska nu".

hahah

 

här är kortet jag tog. hihi


jag satt även och pluggade i stallet, under tiden jag väntade på hovslagaren.

grymt duktig är han, samt billig.

VAD BETALAR NI FÖR HELSKONING?



Min häst är duktig, andra gången hon blir skodd och hon står mer och mer stilla för varje ben han tar.

nästan gång kanske hon står still helt och hållet.


ONSDAGEN!

Igår red jag ut i mörkret, eller det var inte mörkt när jag red ut, men det blev mörkt.

red ut 19.30 och var tillbaka 20.30

och guuuud vad fort mörkt det blir. jag kände verkligen hur mörkret kom och det blev svart.

men min häst var duktig, hon trampade på, såg inga spöken eller liknade i mörkret.

vilket jag uppskattar.

vi mötte dock en bil, och den blev hon lite uppstressad av, men vi var ju på hemväg och då brukar det vara stressat, så det var inget så, hon trammpade bara på lite mer än vanligt när vi möter bilar, men så kan hon ju vara ibland ändå, så jag anser inte det som ett problem/hinder eller liknade.

Vi mötte även min sambo, som sprang, men han kom ikapp oss när vi hade en kort sträcka kvar.

var meningen att vi skulle "motionera" tillsammans, men han kom aldrig i kapp oss, så jag fick vända ändå.

men hon börjar få upp kondisen nu, och orkar trava och hålla tempo på längre sträcker utan att bli helt matt eller dy svett.

vi travade och galopperade säkert 3km igår i sträck och hon blev bara varm, knappt svett.

kanske vi snart förbränner magen på henne.


men hon var grymt duktig.

 
  

Gårdagens reflex utrustning.

själv hade jag reflex"t-skjorta-väst" på mig och pannlampa.

sedan ska man la kanske ha ländtäcke med reflexer, men det har jag beställt ett
och jag vill även ha reflexer i stigbygeln och svansen, samt pannbandet på tränset.

jag kanske överanvänder reflexen, men det är ibland nödvändigt, heller synas massor än halvdant.


Vad använder ni när ni rider i mörkret?

 

 

 


Av My T - 11 september 2012 08:42

idag kommer som sagt var hovslagaren, så nu ska hon bli fin om sina fötter igen.

men dom är inte allt för farliga, men dock i ett behov av det.


Men innan dess, så ska jag hunnit rida henne, så jag får väl egentligen ge mig ut nu och göra det.

Jag ska även hinna putsa upp det nya tränset jag köpte och sedan ska jag även tvätta hennes sår och greja (, hon har fått en spark på bakbenen, så det är ett litet ytligt sår, som jag vill få läkt och inte få det varigt).


Vi red inte igår, då hon fick vilodag, pga jag är hemma från skolan vid 16.45 och 17.20 ska jag iväg och jobba, vilket blir väldigt tajt att rida.


men i söndags så red vi på stubben, som var blöt, så det blev ett lugnt pass, med mycket skritt arbete och typ 10/15 min travarbete, men hon var ju piggare än jag vet inte vad, så jag hade "problem" med att ha henne lugn och fin i dessa gångarter, hon ville gärna springa på och rusa lite, men hon lugnade sig och arbetade på fint neråt och inåt, flyttade sig för skänkel och förstod det hela.

jag var stolt över henne.


men nu ska jag ut och rida, så får ni en uppdatering sedan på hennes hovar och ridningen.


    

Av My T - 10 september 2012 07:26

Har inte tagit kort på allt i hästväg som jag köpte men lite.

hittade dock inte allt jag skulle ha.

som tex reflexländtäcke, sadelöverdrag, stigbygelreflex, tygelreflex och lite små saker till.


Köpte en ny sadelgjord, 125cm

 


Remontträns

 


Grimma, som egentligen är LILA (MOBIL KAMERA OCH BLIXT, SAMT SLLJUS, INTE ALLTID SÅ BRA IHOP)





Stigläder, som är 145cm långa. tyvärr tog jag fel längd, skulle ha 135cm egentligen, men det går ju att göra nuya hål.

   


Damasker i storlek cob, fick det även bli och dessa passar kanon bra.

 



Sedan köpte jag lite små skit, som en ny borste, hovolja, blåsprey, reflexer (svans, ben och hjälmreflexer, då det är förbrukningsvara, vill jag ej använda två år gamla), grimskaft.

jaaa...jag tror det var det jag har köpt, inget mer jag kan komma på nu iallfall.


Lite blev det, men inte allt som jag hade velat komma därifrån med.

Men bättre än inget =)  

Presentation


Välkomna till min blogg. Här kommer du kunna läsa om min ridning, mitt liv med och runt hästen. Kommer finnas inlägg om min gamla foderhäst Bella och om min nya foderhäst Otto.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards