Mitt Liv med Häst

Direktlänk till inlägg 17 mars 2013

gårdagens dressyrpass

Av My T - 17 mars 2013 07:50

han var helt underbar. jag smälte helt totalt och det hade även paddocken gjort till en viss del, den hade mjuknat så man kunde arbeta lite mer ordentligt och även ta galopper.


Så igår blev det ett litet hårdare pass och riktigt genomgång av honom.

Vi började med att bara skritta runt på långa tyglar och göra halt med enbart sitsen (vilket jag ibland kan ha svårt att göra, då jag gärna skjuter fram mina ben för att göra ett stopp, man gjorde det förr när jag red western).

och sedan vanlig uppvärmning, i form av serpentiner, med volt inslag, så även red jag lite på "åttor", i både skritt och trav och detta funkade bra, formen var hög och ändå rund om man kan förklara den så.


efter vi hade kommit igång lite körde vi även en kort stund öppna på böjt spår och det funkade också bra, gjorde det i skritt och sedan gick vi över till att flytta ut rumpan i i hörnpaseringen och låta framdelen gå "rakfram" så det blev en typ av skänkelviktning, bara för att få upp aktiviteten i rumpan och låta han svänga igenom sig ordentligt med den.


sedan arbetade jag honom mycket i traven, öka och minska volten, öka och sänka tempot. först travade vi på rätt fort, för att han skulle bli lite mer allert på mig sedan när jag bad honom gå i form också, för jag börjar alltid mina travbitar i passet efter uppvärmningen med enbart att han ska gå ställd, då han kan bli lite stel i traven på grund av shiveringen.

men sedan plockade jag ner honom och han gick jätte fint och samlat, vi travade säkert på i ca 15-18 minuter i varierande tempo, just för att få igång flåset och få upp konditionen, men han glömde ibland att plocka med sig ryggen eller rättare sagt, han släppte den ibland, då han ej orkar bära upp sig helt och hållet än, men det är godtagbart, då han har varit igång i drygt 1månad bara, så är det helt okej.


vi tog även lite galopp arbete i går då paddocken var tillräckligt mjuk för det och vilken häst, vi fattade galopp först på ena långsidan och det funkade bra, gör detta dels för jag har hjälp av hörn-paseringen och dels för att jag kan säga exakt vid 4 stolpen ska vi ha trav igen. vilket jag tycker är bra att öva på dom första fattningarna för att han ska lyssna på mig och inte rusa iväg bara.

sedan tog vi in på volter och arbetade i varierande tempo, lugn och låg form och man verkligen kände på honom att detta var kul och han hade massa energi att bjuda på, vilket jag uppskattar, sedan skulle jag gå ur volten och sakta av innan vi kom ut på spåret i andra varvet, men Otto gör ett galoppombyte till rätt varv helt själv utan något förvarning eller tillsägelse och jag var inte alls beredd på det, så jag tappade lite balans och bad om en skritt direkt efter jag kommit tillbaka till sadeln igen, vilket gick fort, men vad häpen jag blev, nog för jag har haft hästar som kan byta galopp, men på kommando, aldrig en som gör det självmant. 


super nöjd var jag verkligen med båda två idag, vi hade bra samspel och ritten funkade kanon. och idag blir det nog en ute ritt, då det har kommit ca 4cm snö under natten, så är paddocken förstörd igen.

känner verkligen att jag valde rätt dag att rida i paddocken igår, då det var härligt vårväder, med några plusgrader och sol, istället för att försöka arbeta igenom honom idag på en snötäckt backe, det är inte riktigt samma sak och blir det inte heller.


nu får ni även se lite nya bilder på OTTO, här är efter passet och avskrittningen.

 

 Ottos nya sadel på bild. Tekna dressyr.

   

njuter i solen riktigt ordentligt.


 

Trött kille efter ridningen. Han är så söt i sitt bogskydd. Fick stå i hagen utan täcke efter ritten också, fast efter han torkade upp förstås.



 

innan jag tog in honom igår, fick han njuta av den härliga vårsolen utan täcket.



=)



 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av My T - 4 april 2014 10:34

just nu är jag hästlos, en längre tid i mitt liv, gjorde mig av med Otto, till en annan fodervärld, i aug -13, så jag hoppas han har det bra hos henne, om han nu är kvar där, vilket jag hoppas för hans skull, då det inte är trevligt för hästar att fl...

Av My T - 23 september 2013 07:26

Ja, då har man varit hästlös i 1månad nästan exakt.Otto, min fina Otto åkte till nytt hem runt den 22 Aug, då jag inte ville att han skulle stå och vänta ut mig och min bebis, samt min ridbarhet, då han ej mådde bra av det, så hade jag även upptäckt ...

Av My T - 12 juli 2013 06:59

Han har inte fått aktivera sig alls sedan vi longerade den 6/7, alltså idag en hel vecka sedan.Men jag har haft så jävla ont i både rygg, ben och haft även lite foglossningar.Har inte varit en dans på roser denna vecka.Hade varit underbart att ha någ...

Av My T - 6 juli 2013 14:55


Här kommer longeringen från när jag longerade Otto igår. Inte de mest rättvisaste filmerna på honom, då han var trött efter ett rätt hårt pass för honom, med mycket övergångar, så han är mer allärt på mina kommandon i vanliga fall, än vad filmerna ...

Av My T - 6 juli 2013 11:05

inte min mening. nu har jag ju ändå grejat väldigt mycket med honom, för mitt tillstånd, men jag har ändå inte fått tummen ur och börjat blogga aktivt.   Men kan la dra lite kort om vad som händer med oss. Jag tränar ju för Emma Topp, en grym...

Presentation


Välkomna till min blogg. Här kommer du kunna läsa om min ridning, mitt liv med och runt hästen. Kommer finnas inlägg om min gamla foderhäst Bella och om min nya foderhäst Otto.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18 19 20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards