Mitt Liv med Häst

Direktlänk till inlägg 14 mars 2013

Hovslagarens eftermiddag i det lilla stallet.

Av My T - 14 mars 2013 18:14

fy fasiken vad jag ÄLSKAR min hovslagare. han är ju så grymt duktig och skicklig.


Dock förstod han inte riktigt hur tidigare hovslagare riktigt tänkte när han hade sätt på honom den typen av hela sula han hade, ni vet en sådan där plastig och svettig sula som dom flesta använder. För enligt honom blir lika fuktigt och äckligt för hovarna med det på, som utan dem på.

Men eftersom vi har skrivit i fordervärdsavtalet att han ska ha helsulor på sig, så får han ha det, annars är det kontrakt brott och det vill jag inte ha.


Men han fick iallfall ett par sulor på sig, fast ett som var bättre, dessa sulor har tyg/ludd/fodring på insidan av dom, så hästen får inte plast rakt mot hoven och strålen, så dem ska vara bättre just för den saken skull, men fyller samma funktion som dom vanliga gör: stänger ute smutsen och vätan.


Annars var Otto ponken riktigt duktig, han var lugn och sansad, stod still och visade inga antydan på att han hade svårt med balansen som han tydligen kan göra.
Han var snäll, lyfte hovarna och stod stilla.
Det som var jobbigt var att flytta ut vänster benet så långt bak och ut som dom behöver vid en skoningen.
Sedan fasnade han i det läget, eller inte riktigt det som han har när han blir skodd, men det läget som är när man släpper ner hoven halvvägs, alltså halvt nere på marken, men efter ett tag fick han slappnat av och hoven fall ner på stallgången igen, så det funkade fint.

han var riktigt duktig.


Men den andra hästen som skulle skoj, andra inakorderingen, fy fan för vilken häst. han har tidigare bara vara skodd fram och det funkade super att sko, men sedan skulle hon vilja ha honom helskodd och det gjorde Ralf mer än gärna, men fyyyy FAAAN för den hästen alltså.

när han kom till bakhovarna var han jätte lös i benen och avslappnad, men Ralf kände att snart kommer kickandet och det gjorde det och jävlar vad han höll emot, för fan inte ska en häst sätta sig på honom, han höll emot och följde med i kickandet och gormade på honom att lägga av och jag stod fram till och försökte avleda honom, men nypande, masserande, klappande osv osv.
Men till slut fick Ralf nog och gick fram och "bremsade" honom med fingrarna en kort stund, så han kunde få slå i den sista sömmen på sko nr 4 och efter det kickade han bara en än gång till och sedan var det klart.

Allt annat funkade med skoningen, klippa sömmar osv var inget problem bak, utan det var bara ljuder från bankandet som var jobbigt för honom, men snart är han van vid det med får dom hoppas på (inte riktigt mitt problem att oroa mig för, inte min häst som inte kan uppföra sig).


jajaja. imorgon blir det nog ett pass i paddocken.


=)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av My T - 4 april 2014 10:34

just nu är jag hästlos, en längre tid i mitt liv, gjorde mig av med Otto, till en annan fodervärld, i aug -13, så jag hoppas han har det bra hos henne, om han nu är kvar där, vilket jag hoppas för hans skull, då det inte är trevligt för hästar att fl...

Av My T - 23 september 2013 07:26

Ja, då har man varit hästlös i 1månad nästan exakt.Otto, min fina Otto åkte till nytt hem runt den 22 Aug, då jag inte ville att han skulle stå och vänta ut mig och min bebis, samt min ridbarhet, då han ej mådde bra av det, så hade jag även upptäckt ...

Av My T - 12 juli 2013 06:59

Han har inte fått aktivera sig alls sedan vi longerade den 6/7, alltså idag en hel vecka sedan.Men jag har haft så jävla ont i både rygg, ben och haft även lite foglossningar.Har inte varit en dans på roser denna vecka.Hade varit underbart att ha någ...

Av My T - 6 juli 2013 14:55


Här kommer longeringen från när jag longerade Otto igår. Inte de mest rättvisaste filmerna på honom, då han var trött efter ett rätt hårt pass för honom, med mycket övergångar, så han är mer allärt på mina kommandon i vanliga fall, än vad filmerna ...

Av My T - 6 juli 2013 11:05

inte min mening. nu har jag ju ändå grejat väldigt mycket med honom, för mitt tillstånd, men jag har ändå inte fått tummen ur och börjat blogga aktivt.   Men kan la dra lite kort om vad som händer med oss. Jag tränar ju för Emma Topp, en grym...

Presentation


Välkomna till min blogg. Här kommer du kunna läsa om min ridning, mitt liv med och runt hästen. Kommer finnas inlägg om min gamla foderhäst Bella och om min nya foderhäst Otto.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18 19 20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards