Mitt Liv med Häst

Direktlänk till inlägg 7 mars 2013

var länge sedan jag bloggade nu.

Av My T - 7 mars 2013 08:47

så nu får jag ta och försöka att ta tag i det igen och börja skriva ordentligt om vad som händer i ridningen, stallet, hästtänk osv osv.


Kan ju börja med att säga att jag har haft ute sadelutprövare och bestämde att Tekna S-line dressyr passar Otto bra, så jag köpte ej någon av henne, då hon ej hade någon begagnad och jag ville ej köpa ny, då jag tycker det är onödigt när jag tidigare under veckan har sätt att det fanns mängder av dom på hastnet.

så jag bestämde mig för att köpa en mörkbrun dressyrsadel av märket Tekna.

jätte snygg och Otto passar jätte fint i den.

Nu ska jag bara hitta min sits i den (är ju inte alls fan vid dressyrsadlar, men det kommer om en vecka elle två).


Så jag red första gången i den igår och det kändes bra och han tyckte nog den var lika skön som den vi provade när sadelprövaren var här.
Kom åt ordentligt och vi prövade oss på lite fram och bakdelsvändningar och det funkade fint, vi försökte även med öppna, men det var fortfarande jobbigt och krävande, så Otto försökte skrämma mig och visa att han blev sur, men det funkade inte, men jag nöjde mig när han gick tre steg, det fick räcka när det fortfarande är tungt.
Sedan prövade vi lite skänkelvikning i skritt och det funkade också bra, men han orkade heller inte så mycket, men iallfall en kortsida på paddocken (som ej är en full size paddock, utan något mindre).

han var super duktig och traven orkade vi bära oss riktigt bra, var lite jobbigt att sadel knarrade/gnällde lite, men det är ej mycket använd så den låter väl lite tills den har blivit ordentligt använd och inriden.


jaa, annars är det la bra med Otto och mig i ridningen.
Ringt vet. idag för att boka ny tid för andra sprutan för Botulism (2 av 3 är det som ska ges nu), så får vi se när dom har möjlighet att komma och ge den, förhoppningen är att dom kan komma idag eller på måndag.

jaa, han har blivit lugn i stallet och allt funkar bra, han kan stå uppstallad och jag går ifrån honom, dock bara ca i box har jag enbart prövat än, men han verkar inte som han bryr sig alls om det, vilket är gött.
Har inte vågat mig på att gå längre bort än, utan jag tar ett steg i taget med det, bättre ta det säkra före det osäkra, nu när han har blivit såpass trygg att stå i stallgången så behöver jag inte utsätta honom för mer fara än nödvändigt, för då är jag snart tillbaka på ruta ett igen.


Men jag tycker det är riktigt skoj nu, för nu har vi börjat hitta varandra riktigt ordentligt och allt känns bra.

Han äter massor med mat för att vi ska ha något att bygga musklerna av:

-6kg hö på morgonen

-6-7kg hö på kvällen

-1St morot till kvällen

-3-4 DL betfor (pellets) till kvällen

-4 DL blöt Luzern till kvällen

-0,73 DL Mineraler till kvällen

-2skopar nyponpulver till kvällen


vi har ju bara utfodring av hö på morgonen i vårt stall och det verkar som det funkar bra för Otto trotts han är van med att få mat innan han gick ut i hagen + höet i hagen, men känns inte som han varken tappar i hull eller i humöret av det och han verka inte hungrig heller, då han inte alltid äter upp allt hö i hagen direkt på morgonen.
Bättre för mycket än för litet.


Jaa.kan ni inte komma med lite tankar och funderingar, och ÖNSKNINGAR!!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av My T - 4 april 2014 10:34

just nu är jag hästlos, en längre tid i mitt liv, gjorde mig av med Otto, till en annan fodervärld, i aug -13, så jag hoppas han har det bra hos henne, om han nu är kvar där, vilket jag hoppas för hans skull, då det inte är trevligt för hästar att fl...

Av My T - 23 september 2013 07:26

Ja, då har man varit hästlös i 1månad nästan exakt.Otto, min fina Otto åkte till nytt hem runt den 22 Aug, då jag inte ville att han skulle stå och vänta ut mig och min bebis, samt min ridbarhet, då han ej mådde bra av det, så hade jag även upptäckt ...

Av My T - 12 juli 2013 06:59

Han har inte fått aktivera sig alls sedan vi longerade den 6/7, alltså idag en hel vecka sedan.Men jag har haft så jävla ont i både rygg, ben och haft även lite foglossningar.Har inte varit en dans på roser denna vecka.Hade varit underbart att ha någ...

Av My T - 6 juli 2013 14:55


Här kommer longeringen från när jag longerade Otto igår. Inte de mest rättvisaste filmerna på honom, då han var trött efter ett rätt hårt pass för honom, med mycket övergångar, så han är mer allärt på mina kommandon i vanliga fall, än vad filmerna ...

Av My T - 6 juli 2013 11:05

inte min mening. nu har jag ju ändå grejat väldigt mycket med honom, för mitt tillstånd, men jag har ändå inte fått tummen ur och börjat blogga aktivt.   Men kan la dra lite kort om vad som händer med oss. Jag tränar ju för Emma Topp, en grym...

Presentation


Välkomna till min blogg. Här kommer du kunna läsa om min ridning, mitt liv med och runt hästen. Kommer finnas inlägg om min gamla foderhäst Bella och om min nya foderhäst Otto.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18 19 20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards