Mitt Liv med Häst

Direktlänk till inlägg 20 augusti 2012

Gårdagens markarbete och dagens uteritt.

Av My T - 20 augusti 2012 18:26

Igår blev det markarbete med en häst som var sjukt trött i sina ben och muskler. hon trotsade allt jag bad om och ville inte alls lyssna, stegen var tunga och långa. man kände hur tydligt som helst att hon bra gärna ville stå denna dag med, men en trött häst, måste även den rörs på sig, men kanske inte så som jag hade hoppats på att det skulle bli.


men vi började med det gamla hederliga, som ni borde kunna vid detta laget: plockade upp mulen och arbetade i kort skritt, gjorde halter och ryggningar.

Sedan började vi med att skritta över bommarna.

 

Ovan ser ni en bild på hur jag hade lagt fram bommarna, dom med "svarta ringar" under sig är upphöjda, ca 10cm.

Bommarna på v. lång sida låg inte så långt "bort" utan var mer liggandes i/på mitten av spåret.
Och den i mitten var så man kom rätt upp på den.


Men detta tog vi i skritt som sagt, vi arbetade på från alla möjliga håll och kanter, kom från både höger och vänster varv, bytte varv och arbetade på med "varvs bytning" OCH omställning som vi alltid gör, för att hålla igång henne på det spåret, även om vi inte rider ren dressyr.


den som var upphöjd på båda ändar stannade kvar 1gång och andra gången vi kom mot den lyfte hon inte på fötterna, inte iallfall bakfötterna och drog då ner den och verkade inte bry sig om att hon slöade igenom det hela.

Så jag blev lite trött och besviken på henne, då hon uppmärksamma bommen, lyfte fint på frambenen och gick sakta och fint mot den, men sedan bara skiter i bakbenen.

vilket hon gjorde många av tillfällena.

men det brydde jag mig inte om, utan fortsatte bara och arbeta henne över bommarna.


tog och övergick till trav och arbetade på med det i ca 10minuter och bytte även här varv och riktning och ställde om henne till korrekt ställning.


Så efter ca 30min av detta arbete hade vi tröttnat båda två och plockade undan sakerna och fortsatte arbetet med galopperna och fattningen.

så hon tog 2korrekta fattningar i höger varv på spåret (började med en på tränarens vis, innan dessa två), och hon gjorde dom så fint och korrekt, så vi bytte övnings varv, och skulle arbeta fram detta i vänster varv också, men det funkade inte att arbeta från en "volt" och ryggning, för jag blev så himla "obekväm" med att det blev fel håll och fel riktmärke för mig, knäpp som man är i huvudet.

så vi fattade från hörnet när vi var på väg upp på långsidan i trav, och det funkade bra, hon tog fattningen fint, men blev ett för högt tempo, men som man kunde arbeta ner och få henne till att gå i ett normalt temop och arbeta sig igenom kort sidans båda hörnen och där efter sakta av.

testade även en från skritt och även det funkade bra.

jag är nöjd över hennes framsteg.

sedan fick hon vara glad och belåten och bli ner joggad och avskrittad.

 

DAGENS UTERITT


jag red ut barbacka på henne, seg och slö som alltid när man går från stallet, men det släppte väldigt fort.

men hon ville inte vara med i dag heller, då hon tyckte att hon nog borde få vila mer än 1gång i veckan, men det tycker inte jag, inte om det ska bli musklad häst av henne, då måste man allt gå.

men vi får ju bara skritta, så det gjorde vi bara.

försökte arbeta henne i form och ner på tygel, men det funkade inte alls idag, hon var spänd, såg spöken eller något annat farligt, kände ko doften (som hon aldrig har reagerat över tidigare), såg parkerade bilar osv osv.

så hon ville helt enkelt bara testa mig lite idag.

men ack vad fel hon hade, inte kan man få mig till att vända bara för hon fånar sig.

hihi

nedå, vi red 2,5km, sedan vände vi och red samma väg tillbaka, GRUSVÄG och fy vad tråkigt det är när man bara får skritta, men ville inte ut i skogen då det är bockjaktens första vecka.

och när vi hade vänt, jävlar vad fort vi kunde gå då.

hon trampade på så jäkla fort, så det blev den effekten att hon kändes halt, för att hennes ben inte hängde med i skritt rörelsen i det tempot hon valde.

men efter lite arga toner från mig så lugna hon ner sig och gick i ett normalt tempo.

sedan blev vi rädda igen när vi nästan var hemma och när vi gick lite längre fram, jaa, då börjar vi gnägga med glädje, ett litet lågt glädje gnägg, då hon fick träffa sin kompis Shiela igen.

dom har inte setts på ca 4dagar, så Bella hade la lite längtan till henne. hihi


Ne, men för övrigt så gick uteritten fint.

Imorgon ska jag trotsa min tränare och rida runt risö (8,4km ca), vi ska både trava och galoppera. 

tror nämligen hon behöver få göra det.

Det som hon tycker är så kul att göra =)


HUR OFTA LÅTER NI ERA HÄSTAR VILA OCH HUR OFTA RIDER NI HÅRDA PASS, SAMT HUR TÄTT RIDER NI PASSEN?

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av My T - 4 april 2014 10:34

just nu är jag hästlos, en längre tid i mitt liv, gjorde mig av med Otto, till en annan fodervärld, i aug -13, så jag hoppas han har det bra hos henne, om han nu är kvar där, vilket jag hoppas för hans skull, då det inte är trevligt för hästar att fl...

Av My T - 23 september 2013 07:26

Ja, då har man varit hästlös i 1månad nästan exakt.Otto, min fina Otto åkte till nytt hem runt den 22 Aug, då jag inte ville att han skulle stå och vänta ut mig och min bebis, samt min ridbarhet, då han ej mådde bra av det, så hade jag även upptäckt ...

Av My T - 12 juli 2013 06:59

Han har inte fått aktivera sig alls sedan vi longerade den 6/7, alltså idag en hel vecka sedan.Men jag har haft så jävla ont i både rygg, ben och haft även lite foglossningar.Har inte varit en dans på roser denna vecka.Hade varit underbart att ha någ...

Av My T - 6 juli 2013 14:55


Här kommer longeringen från när jag longerade Otto igår. Inte de mest rättvisaste filmerna på honom, då han var trött efter ett rätt hårt pass för honom, med mycket övergångar, så han är mer allärt på mina kommandon i vanliga fall, än vad filmerna ...

Av My T - 6 juli 2013 11:05

inte min mening. nu har jag ju ändå grejat väldigt mycket med honom, för mitt tillstånd, men jag har ändå inte fått tummen ur och börjat blogga aktivt.   Men kan la dra lite kort om vad som händer med oss. Jag tränar ju för Emma Topp, en grym...

Presentation


Välkomna till min blogg. Här kommer du kunna läsa om min ridning, mitt liv med och runt hästen. Kommer finnas inlägg om min gamla foderhäst Bella och om min nya foderhäst Otto.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11 12
13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards