Mitt Liv med Häst

Direktlänk till inlägg 18 augusti 2012

Pass i paddocken.

Av My T - 18 augusti 2012 17:52

Ja.

Idag var det slut på hennes vila, så vi körde igång med ett pass i paddocken.

Hon var redig och fin.

Vi började som vi alltid gör, plocka upp mulen och arbeta i korta korta och sakta steg, så hon sätter under sig och arbetar med rompan.

Vilket hon gör självmant nu i alla gångarter.

Hon söker sig neråt, inåt och trampar under sig, och går riktigt fint för att "gröngöling" .

Så vi lekte lite: Sidoförflyttningar inomför fyrkantsspåret, gå rakt med hela kroppen, flytta tillbaka till fyrkantsspåret.

Byta varv på alla tänk bara vis, volt tillbaka, serpentiner, rätt upp, volter, "åttor" osv. skritt arbetet är ju hela grunden för ett lyckat pass för oss, så vi arbetade på med detta i 30min, utan att det blir tråkigt eller jobbigt för henne eller mig, utan det känns som vi enbart ridit i max 10min när vi går över till travarbetet.

sedan gjorde vi samma arbete i traven och hon söker sig så fint neråt och inåt, och arbetar på i en sakta och samlad trav. precis som jag vill ha det.


så var vi ju även tvugna att testa några galopper idag med, och dom skötte hon fint dom med, hon arbetade under sig, men inte på samma sätt som i skritt och trav, men ändå väldigt duktig, då hon inte har arbetat i galopp vidare mycket (ca 8fattningar i paddocken), så var hon super duktig.

vi arbetade i en kort galopp, nästan ett helt varv innan det var jobbigt för henne och jag kände att snart saktar hon av, så jag avbröt istället.

men man får sitta med fattningen nästan hela tiden för hon ska orka över huvudtaget, men hon gör det, vilket imponerar mig. 

Jag försökte ta en fattning på volten, men det funkade inte, då rusade vi bara rakt fram, men hennes fattning var underbar, långt ner med rumpan och verkligen flög upp i en galopp, men tyvärr alldeles för snabb och flängig, men hon tog en underbar fattning i första steget efter fattningen, så hon fick beröm ändå.


Jag tror hon börjar tycka det är roligt i paddocken nu, när hon börjar förstå vad hon ska göra och när hon ska göra det.

men jag är tvungen att tänka hela tiden att jag ska spänna magen, bli starkare i mitt högra ben och inte låta hennes vänstra sida ta över allt för mycket.

Men nu går hon nästan bättre i höger varv, men där stretar hon ju inte emot, där finns ju inte samma styrka och envishet visserligen, men det var ändå den sidan som man fick jobba mest med för att få den till att bli bra och genom arbetad.


Imorgon blir det ett pass igen i paddocken, men då ska vi arbeta lite mer över bommar tänkte jag.

mer om det imorgon.

nu blir det istället lite bilder på hennes kropp.


Höger sida


Vänster sida




 



Vänster sida 

 




Vad tycker ni?


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av My T - 4 april 2014 10:34

just nu är jag hästlos, en längre tid i mitt liv, gjorde mig av med Otto, till en annan fodervärld, i aug -13, så jag hoppas han har det bra hos henne, om han nu är kvar där, vilket jag hoppas för hans skull, då det inte är trevligt för hästar att fl...

Av My T - 23 september 2013 07:26

Ja, då har man varit hästlös i 1månad nästan exakt.Otto, min fina Otto åkte till nytt hem runt den 22 Aug, då jag inte ville att han skulle stå och vänta ut mig och min bebis, samt min ridbarhet, då han ej mådde bra av det, så hade jag även upptäckt ...

Av My T - 12 juli 2013 06:59

Han har inte fått aktivera sig alls sedan vi longerade den 6/7, alltså idag en hel vecka sedan.Men jag har haft så jävla ont i både rygg, ben och haft även lite foglossningar.Har inte varit en dans på roser denna vecka.Hade varit underbart att ha någ...

Av My T - 6 juli 2013 14:55


Här kommer longeringen från när jag longerade Otto igår. Inte de mest rättvisaste filmerna på honom, då han var trött efter ett rätt hårt pass för honom, med mycket övergångar, så han är mer allärt på mina kommandon i vanliga fall, än vad filmerna ...

Av My T - 6 juli 2013 11:05

inte min mening. nu har jag ju ändå grejat väldigt mycket med honom, för mitt tillstånd, men jag har ändå inte fått tummen ur och börjat blogga aktivt.   Men kan la dra lite kort om vad som händer med oss. Jag tränar ju för Emma Topp, en grym...

Presentation


Välkomna till min blogg. Här kommer du kunna läsa om min ridning, mitt liv med och runt hästen. Kommer finnas inlägg om min gamla foderhäst Bella och om min nya foderhäst Otto.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11 12
13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards