Mitt Liv med Häst

Direktlänk till inlägg 16 augusti 2012

hade en som provred för medryttare igår

Av My T - 16 augusti 2012 10:39

ja. jag hade en tjej hos oss igår kväll som skulle provrida för medyttare på min polle.

en 15/16årig tjej, minns inte riktigt hur gammal hon var.

men hållt på med hästar i 9år, gått på ridskola och ridit sina kopisar hästar, så hon skulle ha erfarenhet av privathästar, sa hon.

hon stod och plockade och plockade med Bella, skulle plocka bort varje hårstrå som kåda satt fast på, fick börja med att säga att det inte ska göras, för då blir hästen kal tillslut, då dom står i skog med massa träd som har kåda.


Så började Bella att trippa fram och tillbaka så jag sa till tjejen att du får säga till henne, för hon ska stå still när man säger det och hon säger till, som om hästen vore av glas, en mycket försiktig tjej. så jag sa till henne igen att hon ska stå still när du ber om det, lyssnar hon inte första gången du säger till henne, så säger du till henne ordenkligt och då blev det som hon pratade med en hundvalp och bella fortsatte att inte bry sig. så nästa gång hon rörde på sig utan kommando (alltså hon trippar från sida till sida, backar och gå framåt), så tog jag tag i Bella, "snärta" till henne på bringan, för att visa att nu är det faaan i mig nog med dumheter och då stod hon stilla.


Så skulle jag bara skritta lite på henne i paddocken, så hon fick se hur hon skulle göra med henne och vad för knep och knop vi använder när vi tränar och rider.

  • höjd vänster hand, för att blockera hennes starka sida, och förstärka ställningen.
  • Korta och sagta steg, för att bygga på att hon trampar under sig.
  • Halter och ryggningar för att bygga muskler och rumpa
  • Mycket voltarbete för att bygga upp lyhördheten i skänkel och förflyttningar från ena varvet till det andra.
  • en jämn kontakt med tygeln.

ja, jag red i några minuter, kanske 10, så jag bara kände hur hon kändes, hon var lugn och lite trött, så bongstyrig för mig var hon, men det är hon alltid i början av ett ridpass.


Så fick denna tjejen hoppa upp och rida.

hon börjar med långa tyglar, helt okej, men sedan går det 10min och dom är fortfarande långa, och hon försöker jobba henne, jag säger till gång på gång att ha en jämn kontakt med munnen och stadig, korta tyglarn, korta tyglarna, högre hand, högra hand.

men jaa, det funkade i 2steg, sedan hade hon långa tyglar igen.

så jag gav upp, nästin till.

sedan skulle hon göra halt och bella lyssnade inte. jag behöver aldrig använda "prrrrrr" på henne, utan jag sätter mig ner och höjer handen och hästen stannar, men nee, varför ska man göra på det viset som jag säger att hon ska göra på för att hästen ska stanna, utan hon broar och bara drar i munnen på henne.

låtter henne göra fel 2ggr, sedan säger jag till henne att hon ska sitta ner, arbeta sig ner i sadeln och höja handen, för då stannar hon, men neee, det ville vi inte lyssna på sa Bella, för hon ger ju mig skänkel samtidigt och bjuder fram med överkroppen, hur vill hon ha det, undrar min lilla tjeja det.

okej, jag förklarar igen och igen med alla saker jag vill att hon gör rätt för att hästen ska gå som vi håller på att träna fram.


så när det gått 25minuter i skritt så börjar hon komma ihåg vad jag sagt, kortar tygeln en aning, men inte så den blir kort, men kortare, sitter ner lite mer, men inte till räckligt, arbetar lite mer i siderna och försöker förstå sig på henne.

men hon vill inte bry sig Bella.

och jag känner direkt att denna tjejen inte skulle klara av henne i skog och på landsvägen, som det är det jag vill att medryttaren gör när hon/han är hos henne, rider ut.

eftersom hon inte lyssnar på hennes komandon start och stopp i paddock och det gör hon alltid, gjorde hon första gången med mig och det var även en 14åring som red henne innan och som inte hade någon hästvana innan.

men på en landsväg, där det kommer mc, lastbilar, traktorer, tävlings cyklister och mycket mer. så hade hon itne fixat det, då det syntes på henne att hon var lite osäker på hennes outbildade sätt.


så. jaaaa, mitt svar är nog helt klart ett NEJ, för att denna tjej ska få rida min häst, utan att jag ser henne, tror inte alls på att hon skulle fixa det. tyvärr.

men det sa jag inte till henne, utan jag tror att hon såg mitt kroppspråk på hur jag ville ha det.

men vi får se, vi skulle höras om ett tag, hur vi ville ha det och jag ska ju defenetivt säja nej tack, men tack för visat intresse.


Så nu ska jag ut och rida min häst som man ska rida min häst.

Tredje dagen i paddocken, men igår var det ju bara sölande för henne, så idag ska hon få gå ordenkligt, egentligen vill jag rida ut i skogen, men det är ju första dagen på bockjakten, så då är det la inte allt för bra att ge sig ut kanske.


   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av My T - 4 april 2014 10:34

just nu är jag hästlos, en längre tid i mitt liv, gjorde mig av med Otto, till en annan fodervärld, i aug -13, så jag hoppas han har det bra hos henne, om han nu är kvar där, vilket jag hoppas för hans skull, då det inte är trevligt för hästar att fl...

Av My T - 23 september 2013 07:26

Ja, då har man varit hästlös i 1månad nästan exakt.Otto, min fina Otto åkte till nytt hem runt den 22 Aug, då jag inte ville att han skulle stå och vänta ut mig och min bebis, samt min ridbarhet, då han ej mådde bra av det, så hade jag även upptäckt ...

Av My T - 12 juli 2013 06:59

Han har inte fått aktivera sig alls sedan vi longerade den 6/7, alltså idag en hel vecka sedan.Men jag har haft så jävla ont i både rygg, ben och haft även lite foglossningar.Har inte varit en dans på roser denna vecka.Hade varit underbart att ha någ...

Av My T - 6 juli 2013 14:55


Här kommer longeringen från när jag longerade Otto igår. Inte de mest rättvisaste filmerna på honom, då han var trött efter ett rätt hårt pass för honom, med mycket övergångar, så han är mer allärt på mina kommandon i vanliga fall, än vad filmerna ...

Av My T - 6 juli 2013 11:05

inte min mening. nu har jag ju ändå grejat väldigt mycket med honom, för mitt tillstånd, men jag har ändå inte fått tummen ur och börjat blogga aktivt.   Men kan la dra lite kort om vad som händer med oss. Jag tränar ju för Emma Topp, en grym...

Presentation


Välkomna till min blogg. Här kommer du kunna läsa om min ridning, mitt liv med och runt hästen. Kommer finnas inlägg om min gamla foderhäst Bella och om min nya foderhäst Otto.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11 12
13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards