Mitt Liv med Häst

Direktlänk till inlägg 14 augusti 2012

Lycklig efter dagens dressyrpass.

Av My T - 14 augusti 2012 18:06

Idag blev det ett dressyr-pass i paddocken, hon var helt underbar. Har inte känt henne så lösgjord och följsam någon gång tidigare, då vi rider utan instruktör.


Jag tänkte jag skulle passa på och rida innan det blev för varmt, så jag gick ut för att rida när det var svalt, molnigt och nästan som regn i luften.

När jag var klar med henne var det stekande sol och sommarvärme och massa massa flugor.

men hon var kanon duktig ändå, hon var så fin och medgörlig så jag vet inte vad.

HELT UNDERBAR var hon.


vi började med lite sagt skritt och ryggningar, gick över och arbetade med lite serpentiner kors och tvärs i paddocken (massa varvbyten är viktigt för henne), sedan när detta funkade utan problem, så gick vi in och arbetade på att förstora/förminnska volterna, i båda varven och samtidigt hålla kvar ställningen. Detta gick superbra.

hon arbetade på och under sig, sökte sig inåt och neråt.


Travarbetat började vi med på samma vis som skritten, fast övergångar och ett sagt tempo. 

vi arbetade på fint och lugnt, tog korta och samlade steg, högervarv var ju lite jobbigt som vanligt, men hon blev fint lösgjord i skritten så det satt i.

vi började med det varvet i traven.

hon förflyttade sig super bra och lyssnade och sökte sig inåt självmant.


Så vi gick vidare och körde tvära varvs bytningar i traven på volkten, såpass stora så hon han att ställa om sig självklart och i sådant tempo så hon hann förstå vad som hände och vad jag bad om.

hur redig som helst, jag blev riktigt förvånad att hon kunde gå så fint, helt underbar var hon.


Sedan när detta funkade så JÄVLA GALANT så tog vi och testade på galoppen igen och även detta gick ju fint fint.

2ggr på tränarens vis och så testade jag att fatta på kortsidan av fyrkantspåret och hon kom in i en lugnt fattning och arbetade på även här fint.

så vi tog och saktade av efter den galoppen, gick in och gjorde en fattning till som Stellan ville att vi skulle göra och nu tog hon en galopp när hon kommit ut på spåret och den gick sagt och fint, hon arbetade på riktigt bra, stannade upp och väntade på nästa signal, om hon skulle gasa eller bromsa sig.

så vi arbetade fram en liten liten form även i galoppen under nästan ett helt varv, i en sagt och rund galopp.


SÅ jävla stolt över henne.


Alla gångarter ska ju gå sakta enligt både mig och min tränare, då hon är en dam som försöker komma undan sina direktiv genom att höja tempot.

Så allt ska gå i långtsamt tempo och i väntan på ryttaren signal och detta skötte hon hur bra som helst.

så JÄKLA glad är jag över detta passet.

<3


  Hon rullar sig nöjt efter ett svättigt pass.

Ligger även ner och äter.

Några av era hästar som gör samma.

Se filmer så förstår ni.


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av My T - 4 april 2014 10:34

just nu är jag hästlos, en längre tid i mitt liv, gjorde mig av med Otto, till en annan fodervärld, i aug -13, så jag hoppas han har det bra hos henne, om han nu är kvar där, vilket jag hoppas för hans skull, då det inte är trevligt för hästar att fl...

Av My T - 23 september 2013 07:26

Ja, då har man varit hästlös i 1månad nästan exakt.Otto, min fina Otto åkte till nytt hem runt den 22 Aug, då jag inte ville att han skulle stå och vänta ut mig och min bebis, samt min ridbarhet, då han ej mådde bra av det, så hade jag även upptäckt ...

Av My T - 12 juli 2013 06:59

Han har inte fått aktivera sig alls sedan vi longerade den 6/7, alltså idag en hel vecka sedan.Men jag har haft så jävla ont i både rygg, ben och haft även lite foglossningar.Har inte varit en dans på roser denna vecka.Hade varit underbart att ha någ...

Av My T - 6 juli 2013 14:55


Här kommer longeringen från när jag longerade Otto igår. Inte de mest rättvisaste filmerna på honom, då han var trött efter ett rätt hårt pass för honom, med mycket övergångar, så han är mer allärt på mina kommandon i vanliga fall, än vad filmerna ...

Av My T - 6 juli 2013 11:05

inte min mening. nu har jag ju ändå grejat väldigt mycket med honom, för mitt tillstånd, men jag har ändå inte fått tummen ur och börjat blogga aktivt.   Men kan la dra lite kort om vad som händer med oss. Jag tränar ju för Emma Topp, en grym...

Presentation


Välkomna till min blogg. Här kommer du kunna läsa om min ridning, mitt liv med och runt hästen. Kommer finnas inlägg om min gamla foderhäst Bella och om min nya foderhäst Otto.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11 12
13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards