Mitt Liv med Häst

Direktlänk till inlägg 13 augusti 2012

Dagens uteritt.

Av My T - 13 augusti 2012 19:01

efter order från tränaren/instruktören, så blev det en skritt runda på 1timme.

började med 20min skog, så hon fick vackert lyfta sina trötta ben efter träningen igår.

hon fick även bromsa upp sig själv väldigt mycket och arbeta upp sig själv.


En brant backe upp och några snirkliga halvbranta backar ner.

Mycket ris och snår, då vi avverkade där vi red i vintras, men jag tycker det är bra att rida i sådant ibland, då hästarna får hjärngympa och dom får lyfta på fötterna ordentligt.


Sedan skulle vi hoppa över ett dike, som ligger i en nerförsbacke och landar "ovanför" eller vad man ska säga.

Ett brett dike, som hon var tvungen att hålla emot sig själv i nerförsbacken, samt skuta ifrån och orka sig både över och upp på gärdet.

När vi var på gärdet, tyckte hon allt jag var elak som inte erbjöd henne en galopp, men stränga order, ska vi allt hålla.

Så en runda med bara skritt.


Vi avslutade den med att gå ner och kolla läget på "båtplatsen", vi har ju en liten sjö hos oss, som man kan bada i (som människa, men väldigt sumpig botten), men vi gick ner där man lägger i båtarna och stod där och plaskade med hästarna.

  (Jessie och Shiela)

 

Jessie, red barbacka på sin och vågade ut sig en bit, för just se när det blev djupare än till knäna på dom.

Själv höll jag in Bella, så hon inte skulle ge sig ut, då hon var bra sugen på det.

Men ville inte i med sadel och massa kläder.

Så hon fick nöja sig med knä-högt (40cm) och stå där och plaska vilket hon uppskattade, hon stod och slog med frambenen 20ggr med varje ben och frustade så uppskattat.

så slutade hon tvärt och gick upp, då fick det räcka tyckte både jag och hon, då jag började bli lite blöt upp på låren.


Shiela, Jessies häst körde ner hela huvudet i vattnet, upp till öronens fäste och frustade, så hon "kokade lite kaffe" där nere.

Nästa sommar ska vi ha hittat ett bättre ställa, så vi kan bada med dom, det är ju en stor sjö, så någonstans runt oss, borde det ju finnas möjlighet tycker jag allt.


Ska väl även skryta lite, Bella gick ner på tygel och trampade under sig riktigt fint idag, även utanför paddocken =)

RIKTIGT imponerad. blev så grymt förvånad när jag både kände och såg att hon trampa under sig riktigt och böjde/krökte på nacken.

min tjeja börjar förstå hur saker och ting ska göras.

<3

Men imorgon blir det paddocken och en genomridning av henne.

ska även arbeta med galopp-fattningen.

tänkte eventuelt ta lite bommar, så hon får lyfta lite på benen också.


 

Min fina tjeja <3


Så stolt över henne idag.

och förhoppningarna är att hon ska göra mig stolt imorgon med.



 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av My T - 4 april 2014 10:34

just nu är jag hästlos, en längre tid i mitt liv, gjorde mig av med Otto, till en annan fodervärld, i aug -13, så jag hoppas han har det bra hos henne, om han nu är kvar där, vilket jag hoppas för hans skull, då det inte är trevligt för hästar att fl...

Av My T - 23 september 2013 07:26

Ja, då har man varit hästlös i 1månad nästan exakt.Otto, min fina Otto åkte till nytt hem runt den 22 Aug, då jag inte ville att han skulle stå och vänta ut mig och min bebis, samt min ridbarhet, då han ej mådde bra av det, så hade jag även upptäckt ...

Av My T - 12 juli 2013 06:59

Han har inte fått aktivera sig alls sedan vi longerade den 6/7, alltså idag en hel vecka sedan.Men jag har haft så jävla ont i både rygg, ben och haft även lite foglossningar.Har inte varit en dans på roser denna vecka.Hade varit underbart att ha någ...

Av My T - 6 juli 2013 14:55


Här kommer longeringen från när jag longerade Otto igår. Inte de mest rättvisaste filmerna på honom, då han var trött efter ett rätt hårt pass för honom, med mycket övergångar, så han är mer allärt på mina kommandon i vanliga fall, än vad filmerna ...

Av My T - 6 juli 2013 11:05

inte min mening. nu har jag ju ändå grejat väldigt mycket med honom, för mitt tillstånd, men jag har ändå inte fått tummen ur och börjat blogga aktivt.   Men kan la dra lite kort om vad som händer med oss. Jag tränar ju för Emma Topp, en grym...

Presentation


Välkomna till min blogg. Här kommer du kunna läsa om min ridning, mitt liv med och runt hästen. Kommer finnas inlägg om min gamla foderhäst Bella och om min nya foderhäst Otto.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11 12
13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards