Mitt Liv med Häst

Direktlänk till inlägg 12 augusti 2012

Dressyrträningen idag.

Av My T - 12 augusti 2012 20:43

Ja, idag har vi haft dressyrträning inför instruktör.

mycket spännande och mycket lärorikt.


Idag blev det lite mer arbete så hon ska vänta in mina signaler och tolka dom rätt och inte bara rusa iväg och kasta sig in i någon för hon tycker det verkar vara rätt sak att göra för stunden.


Så vi arbeta med att bygga upp henne, helt igenom hela kroppen, så att vi gick formade och ställda hela varven och ställa om vid behov.

Arbetade med att trängas ut i volten, samt att arbeta ihop den, vilket gör så hon är tvungen att arbeta med sitt inre bak ben (som hon blir väldigt rakt med oftast), så hon sätter det inom sig och under sig.

Ja, ni förstår nog vad jag menar.

Sedan bytte vi varv "snävt" i små volter tillbaka, just för hon skall samla upp sig och arbeta under sig.

Dessa byten skulle ske samlat, långsamt och genomtänkt, så hon blir med än runt och har tid att förstå att hon ska ställa om arbeta vidare.

allt detta gjordes i trav.


VI arbetar väldigt långsamt i alla gångarter, just för att hon tar till vana att bara rusa igenom allt, det ska gå så fort som möjligt för att vara bra (verkar som hon blivit riden så tidigare).


Vi arbetade mycket med så hon inte ska hänga sig i vänster tygel (, den sida hon är starkast på), höjd hand, tränger ut/in huvudet (beroende på vilket varv vi går i), även om hon hänger sig i den, så "snärtar" jag på hennes hals, som en signal som tyder på att hon ska släppa taget och arbeta normalt.


Fick även testa på galopp-fattningar idag, då jag påpekade att hon bara rusar in i dom och att det går så JÄKLA fort i dom, ifall dem tas i paddocken.

Så vi fick ett kanon tips, som jag aldrig tänkt på innan, inte med henne.


Kommer från stora mitt-volten och ska nästan precis gå ur den, man är på toppen av den, på "kortsidan", där stannar jag henne, och gör så hon ställer sig diagonalt mot staketets riktning, ryggar ett par steg och fattar galopp ur ryggningen, vilket bidrar till att hon arbetar med bakbenen sedan innan och har kraften där och har då lättare för fattningen.


 

En förklaring på hur jag menade med galopp arbetet har ni ovan, Staketet är det svarta lite tjockare, volten ser ni själva, halten och ryggning det röda och fattningen och galoppen är det blåa.


Hon rusade inte in i den lika mycket, men fick inte galopp från ryggningen, men 2 travsteg, sedan var hon uppe i galopp, sedan avsagning efter 2steg.

tar bara en galopp tills den sitter hundra i det varvet, så just nu arbetar vi med höger galopp.


Jag fick även "order" om att ute-ritterna enbart ska vara skritt arbete, då hon går så högt med huvudet och bara arbeta henne i trav i paddocken.

och att jag MÅSTE rida mer i paddocken, då vi inte ska ta våra strider ute (, inte så mycket strider, men hon smiter undan helt annorlunda ute än i paddocken).


Ja, det var nog det vi gjorde idag.


HUR duktig som helst var hon och även jag.

nytt bett, sporrar och spö, det funkade kanon.

Mer paddock nu känner jag efter detta pass vi hade idag, blev riktigt sporrad.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av My T - 4 april 2014 10:34

just nu är jag hästlos, en längre tid i mitt liv, gjorde mig av med Otto, till en annan fodervärld, i aug -13, så jag hoppas han har det bra hos henne, om han nu är kvar där, vilket jag hoppas för hans skull, då det inte är trevligt för hästar att fl...

Av My T - 23 september 2013 07:26

Ja, då har man varit hästlös i 1månad nästan exakt.Otto, min fina Otto åkte till nytt hem runt den 22 Aug, då jag inte ville att han skulle stå och vänta ut mig och min bebis, samt min ridbarhet, då han ej mådde bra av det, så hade jag även upptäckt ...

Av My T - 12 juli 2013 06:59

Han har inte fått aktivera sig alls sedan vi longerade den 6/7, alltså idag en hel vecka sedan.Men jag har haft så jävla ont i både rygg, ben och haft även lite foglossningar.Har inte varit en dans på roser denna vecka.Hade varit underbart att ha någ...

Av My T - 6 juli 2013 14:55


Här kommer longeringen från när jag longerade Otto igår. Inte de mest rättvisaste filmerna på honom, då han var trött efter ett rätt hårt pass för honom, med mycket övergångar, så han är mer allärt på mina kommandon i vanliga fall, än vad filmerna ...

Av My T - 6 juli 2013 11:05

inte min mening. nu har jag ju ändå grejat väldigt mycket med honom, för mitt tillstånd, men jag har ändå inte fått tummen ur och börjat blogga aktivt.   Men kan la dra lite kort om vad som händer med oss. Jag tränar ju för Emma Topp, en grym...

Presentation


Välkomna till min blogg. Här kommer du kunna läsa om min ridning, mitt liv med och runt hästen. Kommer finnas inlägg om min gamla foderhäst Bella och om min nya foderhäst Otto.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11 12
13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards