Mitt Liv med Häst

Direktlänk till inlägg 12 augusti 2012

Gårdagens pass i paddocken.

Av My T - 12 augusti 2012 10:26

Som rubriken lyder, så tog vi oss ett pass i paddocken.

vi testade även det nya bettet och hon började tugga med en gång, så jag uppfattade det som positivt.

Det var ju ett sweet Iron bett, två delat, smalt.

hon är van att gå på d-ringsbett, två delat ("raka stångar"), med koppar ringar vart annat.

så det bettet tog hon gärna och brydde sig inte om det, för rens man verkligen drog i henne.

men på det nya bettet, så lyssnade hon väldigt bra, så det kändes skönt, hon försökte inte komma undan det heller, utan jag tror hon tyckte om det.


Men åter till paddocken då.   


VI tog ett kort pass, för hon skötte sig bra och jag vill sluta när det funkar som bäst, just för att vi inte ska överanstränga hjärnan på henne.

För så fort det börjar kännas i hennes kropp, att hon börjar bli lite ansträngd, så har hon fått jobba något enormt mycket med sin huvud, tänka hela tiden vad dom olika signalerna egentligen betyder.


Men vi arbetade igenom båda varven i både skritt och trav.

(galopperar ALDRIG i paddocken, då hon inte orkar hålla en sådan kort galopp, utan kastar sig runt i den och jag känner att det är lite för riskabelt att ha en sådan galopp, med risk för att hon välter, skadar sig på annat vis osv),

Hon förstod direkt vad hon skulle göra i vänster varv (hennes starka sida).

och höger varv fattade hon efter att fått sig en redig hård skänkel i sidan.


Men jag arbetade med att få henne ställd och arbeta underifrån och bakifrån och att hon inte ska bli tung i halsen.

så korta steg, så kraften kommer under och bakifrån, samt en ställning på det, mycket arbete i volt och även mycket serpentiner blev det.

hon skötte sig bra, trampa under sig, ställde om sig och höll kvar ställningen och ett aktivt sökande neråt inåt, med mulen/nacken.


IDAG blir det dressyrträning inför vår instruktör, så vi får se vad han har luskat ut för oss denna gång.


Skriver om dagens pass i kväll.


NI är dåliga på att kommentera. Gör er hörda, då jag vet att ni finns på min blogg.    

 
 
Jennifer

Jennifer

12 augusti 2012 14:32

Jag finns på din blogg från och med idag <3

http://jennifersanglar.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av My T - 4 april 2014 10:34

just nu är jag hästlos, en längre tid i mitt liv, gjorde mig av med Otto, till en annan fodervärld, i aug -13, så jag hoppas han har det bra hos henne, om han nu är kvar där, vilket jag hoppas för hans skull, då det inte är trevligt för hästar att fl...

Av My T - 23 september 2013 07:26

Ja, då har man varit hästlös i 1månad nästan exakt.Otto, min fina Otto åkte till nytt hem runt den 22 Aug, då jag inte ville att han skulle stå och vänta ut mig och min bebis, samt min ridbarhet, då han ej mådde bra av det, så hade jag även upptäckt ...

Av My T - 12 juli 2013 06:59

Han har inte fått aktivera sig alls sedan vi longerade den 6/7, alltså idag en hel vecka sedan.Men jag har haft så jävla ont i både rygg, ben och haft även lite foglossningar.Har inte varit en dans på roser denna vecka.Hade varit underbart att ha någ...

Av My T - 6 juli 2013 14:55


Här kommer longeringen från när jag longerade Otto igår. Inte de mest rättvisaste filmerna på honom, då han var trött efter ett rätt hårt pass för honom, med mycket övergångar, så han är mer allärt på mina kommandon i vanliga fall, än vad filmerna ...

Av My T - 6 juli 2013 11:05

inte min mening. nu har jag ju ändå grejat väldigt mycket med honom, för mitt tillstånd, men jag har ändå inte fått tummen ur och börjat blogga aktivt.   Men kan la dra lite kort om vad som händer med oss. Jag tränar ju för Emma Topp, en grym...

Presentation


Välkomna till min blogg. Här kommer du kunna läsa om min ridning, mitt liv med och runt hästen. Kommer finnas inlägg om min gamla foderhäst Bella och om min nya foderhäst Otto.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11 12
13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards