Mitt Liv med Häst

Direktlänk till inlägg 8 augusti 2012

Vilodag för oss båda idag.

Av My T - 8 augusti 2012 18:39

Idag får Bella vila.

Då hon kändes lite stel och trött efter gårdagens uteritt.

hon var varken varm eller halt igår, så antagligen är det träningsvärken som orsakar det.

Då vi red en lång runda dagen innan och mycket trav och tempo-ökningar då, som även rundan igår.

vi arbetar mycket i trav och tempo-ökningar, då vi arbetar upp rumpans muskler, samt ben och konditionen på henne.

Hon har ju inte mycket av något, då hon gått rakt fram i skogen typ, innan jag fick hem henne den 25maj.

Så vi arbetar oss framåt, sagta men säkert.


Gårdagen beståd av 45min ridning i spöregn, inte alls roligt, men helt okej, då man kom ut innan allt regn öste ner.

bara tråkigt för man tappar suget lite lättare.

Men hon var duktig i går, tempo-ökningar självmant, med lite pepping ibland bara. vi travar en rätt lång sträcka, då hon själv får sakta ner och öka när hon känner för det, med lite restretioner av mig.

sträckan kan väl vara 1km lång, sedan får vi vända och trava tillbaka samma längd, som innan.

tillbaka vägen tog vi även en gallop, som jag försökte arbeta kort och sagt, men lite svårt för henen, då hon inte riktigt orkar bära sig i den, eller orkar runt i en kort gallop, men det kommer sakta men säkert, hon kan riktigt fint om vi båda kämpar riktigt ordenkligt.


Det som är jobbigt med uteritterna är att hon höjer sitt huvud så extremt mycket, så det känns som att det skulle vara obekvämt för henne.

så det blir till att köpa en gummisnodd och använda när vi rider ut, som enbart är lite spänd, så man begränsar hennes halshållning/höjning, så man sätter begränsningar på henne och även den. men inte så man hindrar henne för att ta ut sig och sträcka på sig, men begränsar.


Imorgon blir det en uteritt till en början tror jag, som uppvärmning, sedan paddocken, där vi ska arbeta på våran LÄXA:, korta och sagt steg, så hon trampar under sig i skritten (höj handen, korta tyglar, sitt ner och tyngd i benen, bidrar till att hästen trampar under sig och arbetar bakifrån och under).

Även träna på att inte dra åt vänster i volterna (hennes starka sida är vänster).

Detta undviker vi genom att höja vänster hand och dränga tygeln mot halsen på henne, så man stänger innsidan ifall man går i vänstervarv (bidrar även till att man "tvingar" henne att snegla innåt, så man får igenom ställningen bättre/lättare),  gör så hon stegar utåt och inte inåt och går lättare formad och "runt".

Åt andra hållet gör man samma sak, fast det bidrar till att hon inte "slänger" sig utåt från volten.

riktigt bra tips och tankar från min dressyrtränare (b-tränare).


Jaa. det var våran läxa, så ska jag väl även arbeta med en stadig och lugn trav i paddocken, få henne till att arbeta sakta och lugnt även i den.


Är det något ni vill läsa om?

KOMMENTERA. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av My T - 4 april 2014 10:34

just nu är jag hästlos, en längre tid i mitt liv, gjorde mig av med Otto, till en annan fodervärld, i aug -13, så jag hoppas han har det bra hos henne, om han nu är kvar där, vilket jag hoppas för hans skull, då det inte är trevligt för hästar att fl...

Av My T - 23 september 2013 07:26

Ja, då har man varit hästlös i 1månad nästan exakt.Otto, min fina Otto åkte till nytt hem runt den 22 Aug, då jag inte ville att han skulle stå och vänta ut mig och min bebis, samt min ridbarhet, då han ej mådde bra av det, så hade jag även upptäckt ...

Av My T - 12 juli 2013 06:59

Han har inte fått aktivera sig alls sedan vi longerade den 6/7, alltså idag en hel vecka sedan.Men jag har haft så jävla ont i både rygg, ben och haft även lite foglossningar.Har inte varit en dans på roser denna vecka.Hade varit underbart att ha någ...

Av My T - 6 juli 2013 14:55


Här kommer longeringen från när jag longerade Otto igår. Inte de mest rättvisaste filmerna på honom, då han var trött efter ett rätt hårt pass för honom, med mycket övergångar, så han är mer allärt på mina kommandon i vanliga fall, än vad filmerna ...

Av My T - 6 juli 2013 11:05

inte min mening. nu har jag ju ändå grejat väldigt mycket med honom, för mitt tillstånd, men jag har ändå inte fått tummen ur och börjat blogga aktivt.   Men kan la dra lite kort om vad som händer med oss. Jag tränar ju för Emma Topp, en grym...

Presentation


Välkomna till min blogg. Här kommer du kunna läsa om min ridning, mitt liv med och runt hästen. Kommer finnas inlägg om min gamla foderhäst Bella och om min nya foderhäst Otto.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11 12
13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards