Mitt Liv med Häst

Direktlänk till inlägg 4 oktober 2012

tankar kring sadelutprövarenn och kommade sö för massage av Bellisen

Av My T - 4 oktober 2012 09:35

Hade igår ut sadelutprövaren till stallet, för jag är i behöv av en annan sadel till Bella, men jag vill inte lägga ut 7000kr på en sadel, när vi kan bryta kontraktet på henne när som (med 2mån uppsägning), så känns det orimligt, när hon inte är min egna heller.

men självklart vill jag ha en sadel som ligger bra på som jag sitter bra i, men inte det allra viktigaste att jag sitter som en gudinna i den, men den ska ändå vara skön.


Men som sagt så var ju sadelutprövare ute igår och jag hade sagt att jag hade en budget på 3000kr och att jag behöver en sadel som är VID (med betoning på VID)

och det skulle inte vara några problem att fixa, med den budgeten.

men när hon kommer, så plockar hon fram en sadel till mig, syntet sadel ´(vilket inte gör mig något).

och så massa andra sadlar till Jessie (hennes prisklass var på max 10.000

Så fick jag provat denna sadeln, och den stack ju upp/glappa ca 4cm bak och fram låg den inte ann heller som den skulle (enligt mig och Mia, hon är sadelkunnig, gått någon kurs å så, men ingen expert), så sadelutprövaren sa att den låg bra på henne, att den skulle funka om man hade en kilpadd under.

men jag sa till henne att jag köper ingen sadel som glappar så mycket, för att padda upp den och den kommer inte ligga bra sedan heller, inte helt å hållet iallfall.

hon hade en vanlig padd under när jag red i den (ca 2cm tjock) och då fick hon under hela handen under bakvalvet och sa att jag skulle försöka få henne till att gå framåt med hennes hand under, och det ville hon ju inte.

så självklart så var det nej till denna sadel.


så började hon greja massa med Jessie å sa inte ett ord till mig, det lilla hon sa var hon kort, dryg och små spydig.

så jag antog att hon bara hade tagit med sig denna sadeln till mig.

så jag sa högt och tydligt, då tar vi la på dig täcket igen och kastar ut dig i hagen och inte ett ord från henne.

Sedan så frågade Mia om det fanns mer sadlar som skulle passa mig och hon bara "njaa, skulle inte tro det, inte med den tajta budgeten, om man hade haft mer pengar så hade det gått, men jag har kanske en till som är ev bra till henne".

Vaa faaan kunde hon inte knäcka det med än gång!?

blää. så hämtade henne igen, sadlade och den låg helt jävla galet, från start, men den ligger ju bra säger hon.

men hallå, hon vägrade att gå ner för backen från stallet, hon lägger öronen bakåt och små hugger i luften, jo men visst, då ligger den säkert behagligt på henne. eller inte.

jag satt upp och hon vägrade gå framåt över huvudtaget, inte ens i skritt funkade det, så neee, jag hoppade av och när jag satt av så hade sadeln skjutit fram en muskel och lite fett, framför sig, så neee..ingen sadel från henne.

hon brydde sig inte för fem öre om att jag ville ha en bra sadel, som låg bra på henne, för min prisklass, jag hade kunnat lägga 5000kr, men hon är inte min häst, så vill inte det.

Men nee, vi var korta, dryga och spydiga.

det är hennes jobb, visst, hennes leverbröd, men man behöver inte vara tyken/spydig/"hatisk" mot en kund som inte är villig/beredd att lägga massa pengar på en sadel.


Men åt en person som vill lägga 10.000kr på en sadel (dels för märket, sitsen och läget på ryggen), för en perfekt komfort, så kan man vara trevlig, tillmötesgående och villig att göra allt, men den andra kunden, som egentligen är lika mycket värd (med tanke på marknadsföringen jag kommer att sprida om henne (relations marknadsföring, lärdom från skolan), så är det inte bra att bete sig som hon gjort), hon borde ju värdesätta oss lika mycket, med tanke på om hon var trevlig och tillmötesgående, hade jag säkert köpt en sadel av henne. men inte med hennes sätt, så kommer jag nog inte göra det.


men hon skulle ju inte direkt tjäna några pengar på mig, så varför ens anstränga sig för mig.

hon fick 700kr för en utprovning och bilresan, och vad betalade jag för 10min av hennes tid, och hennes kunskap, som jag inte tyckte var det det skulle vara efter 10år inom branschen.

så Nej tack till denna människa.

iallfall för tillfället.


PÅ söndag kommer Ann ut, en hästfysioterapeut, som ska känna, klämma och massera Bellisen, och för hoppnings vis, så kommer hon att hitta felet på henne, då hon är duktig och jobbar mycket med detta.

500kr för en genomgång av hela hästen, stannar upp där det är problem och jobbar mer på de ställen, ger tips, råd och vägledning för att bevara det hon åstadkommit efter avslutad tid hos oss.

Så det kommer nog bli bra, jag hoppas bara att hon kommer hitta felet på henne, och känna att det är mjukdelar och inte något annat, som inte en massör kan rätta till.

jag hoppas verkligen.

för om det inte är det, så får en kiropraktor komma och knäcka henne och sedan nästa steg är en veterinär.

men ett steg i taget.


Men nu ska jag bege mig ut och greja lite.

så får det bli uppdateringar senare och vid ett annat tillfälle.

ska kanske ta och gå ut och gå med henne imorgon eller idag, får se vad tiden säger.


 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av My T - 4 april 2014 10:34

just nu är jag hästlos, en längre tid i mitt liv, gjorde mig av med Otto, till en annan fodervärld, i aug -13, så jag hoppas han har det bra hos henne, om han nu är kvar där, vilket jag hoppas för hans skull, då det inte är trevligt för hästar att fl...

Av My T - 23 september 2013 07:26

Ja, då har man varit hästlös i 1månad nästan exakt.Otto, min fina Otto åkte till nytt hem runt den 22 Aug, då jag inte ville att han skulle stå och vänta ut mig och min bebis, samt min ridbarhet, då han ej mådde bra av det, så hade jag även upptäckt ...

Av My T - 12 juli 2013 06:59

Han har inte fått aktivera sig alls sedan vi longerade den 6/7, alltså idag en hel vecka sedan.Men jag har haft så jävla ont i både rygg, ben och haft även lite foglossningar.Har inte varit en dans på roser denna vecka.Hade varit underbart att ha någ...

Av My T - 6 juli 2013 14:55


Här kommer longeringen från när jag longerade Otto igår. Inte de mest rättvisaste filmerna på honom, då han var trött efter ett rätt hårt pass för honom, med mycket övergångar, så han är mer allärt på mina kommandon i vanliga fall, än vad filmerna ...

Av My T - 6 juli 2013 11:05

inte min mening. nu har jag ju ändå grejat väldigt mycket med honom, för mitt tillstånd, men jag har ändå inte fått tummen ur och börjat blogga aktivt.   Men kan la dra lite kort om vad som händer med oss. Jag tränar ju för Emma Topp, en grym...

Presentation


Välkomna till min blogg. Här kommer du kunna läsa om min ridning, mitt liv med och runt hästen. Kommer finnas inlägg om min gamla foderhäst Bella och om min nya foderhäst Otto.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards