Mitt Liv med Häst

Alla inlägg den 3 oktober 2012

Av My T - 3 oktober 2012 10:21

Nu har jag inte bloggat på ett bra tag, men det är för att det inte händer något på hästfronten för tillfället.

Min Bellis är sjuk/dålig i ryggen, så hon har vila och ska få ha vila tills hon är bra igen.

Ni kommer kanske ihåg att jag skrev att hon legat på rygg i hagen för 2söndagar sedan, efter dressyrträning och ca 1vecka efter detta, så började hon bli konstig i ryggen, hon kändes inte halt, såg inte halt ut, men det var något mysko med henne.

så hon fick vila en dag efter jag kände detta.

så tog jag ett pass i paddocken dagen efter vilan (förra tisdagen) och då kickade hon när hon fick skänkeln och jag blev ju förbannad för jag trodde hon gjorde det för att hon tyckte  det var tråkigt att rida där igen (hade varit rätt ofta den sista tiden, pga alla framsteg som gjordes).

Men så fick hon vila onsdagen för jag kom hem sent från skolan, å så skulle jag rida i torsdags, jag tänkte rida ut, så hon fick springa av sig ordentligt, men så fort jag bad om en trav så kickade hon med vänsterbak ben å jag trodde även nu att hon bara inte ville gå, så jag lät henne vara och skrittade istället, så tog hon en trav när hon själv ville det, å då lät jag henne trava och det var ingen fara med henne, kändes ren och fin.

sedan så skulle hon helt plötsligt vända och jag blev irriterad, jag henne en hård skänkel för hon ska faan inte vända bara, och då började hon jävlas igen med att sparka bakut.

så jag hoppade av, gick en bit med henne, så hon förstod att jag bestämmer när det är dax att vända, så vände vi när vi hade gått ca 5m utan att hon bråkade.

sedan satt jag upp o skrittade tillbaka, inga problem, hoppade av och kollade när hon travade, ingen halta.

släppte henne i paddocken å Jag och Jessie stod å tittade på hennes rörelsemönster, inga problem i det, så fick hon för sig att spränga staketet och ut kom hon, ut på vägen och gjorde en repa ner till ponny hagen och där stannade hon, som tur var, inga bilar, mc eller annat på vägen, fick tag på henne och vi gick hem igen.

sedan fick hon vila lördag och söndag kom Stellan och det var dressyr träning och jag fick inte på henne sadeln, utan hon kickade direkt gjorden gick runt magen och sadeln klämde på ryggen.

bestämde mig för att inte bråka med henne, utan jag tog ut henne till paddocken i grimma o hjälm på mig.

Stellan höll och jag fick sadlat och tränsat, hon var arg, men stod bättre än inne, Stellan kastade upp mig och ledde runt mig, så jag kunde konsertera mig på att sitta kvar i sadeln om något skulle hända.

hon började bråka och Stellan sa ifrån. sedan fick jag rida lite, och i skritt gick det hyfsat, hon kickade inte och hon ställde sig korrekt i båda varven, men så bad jag om en trav och det funkade inte alls, hon kickade och blev sur å vresig.

så hon fick vara, för det är inte den hästen som jag tidigare har haft, så hon fick vara.

Mia en kvinna som har stall en bit från oss, kom och klämde på henne, hon är massör eller något i den stilen, hon kan massera, och mjuka upp, men hon kan inte ta bort knutar/sträckningar eller så.

hon kände att det var något där sadeln slutade på henne, en knut eller liknade, så hon klämde och grejade i 1timme och Bella njöt, så nu har hon fått stå sedan söndags, men jag masserar henne varje dag (så gott jag kan).


Så idag kommer det ut en sadelutprövare (Hedmans) så får vi se vad dom tycker och säger.

se om vi kan fixa sadeln, så den ligger bra på henne eller om jag ska hitta en ny, ja, det får tiden utvisa.


jag gör ett inlägg till sedan när Hedmans (lena) har varit här och allt är klart.


(Har även kontaktat två massörer/hästfysiologer) så får vi se om jag ska ta ut även dom till henne.

vi får se.

men gör ett inlägg till idag eftermiddag.


Min Bellis ska inte vara sjuk, inget skojigt alls =/

Presentation


Välkomna till min blogg. Här kommer du kunna läsa om min ridning, mitt liv med och runt hästen. Kommer finnas inlägg om min gamla foderhäst Bella och om min nya foderhäst Otto.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards