Mitt Liv med Häst

Alla inlägg den 12 oktober 2012

Bloppis-annons
Av My T - 12 oktober 2012 16:33

Säljer min allround sadel mot HOPP, 17", med utbytbara koppjärn. (medföljer S, M, W).

Bred kanal, vilket gör att den passar många ryggar.

är nästan NY, använd ENDAST, 3MÅNADER.

Köptes begagnad, men tidigare ägare har aldrig ridit i den eller använt den.

är av märket Kadett, och kommer från hästsports butiken.



           För mer bilder/uppgifter kontakta mig via mailen: mythrolin@gmail.com eller kommentera

sadeln finns i vänersborg och säljs för 2000kr +ev frakt.

Hästar & Ridsport, Säljes - Vänersborg (Västra Götalands län)
Pris:    2 000:-
 
Av My T - 12 oktober 2012 16:06

Ja, nu har ju fem dagar gått sedan Bellisen fick sin massage och idag skulle det vara den första dagen jag fick sitta upp på henne och rida.

dom tidigare dagarna skulle jag enbarbart tömköra, promenera eller longera, eller liknande.

vilket jag inte har hunnit med fullt ut.

I måndags så blev det en longering i skritt ca 10min, vilket räckte, då hon var "trött" eller vad man ska säga efter masserigen dagen innan.

Efter "passet" fick hon massage av mig och när jag skulle krattsa hovarna, kickar hon efter mig, för jag kom åt hennes ömma punkt när jag masserade, vilket var härligt då, men inte efter tydligen, så hon träffade min på insidan knät, vilket gjorde grymt ont. men som fort går över som tur är.

tisdagen fick hon en promenad på stubben hemma hos mina svärföräldrar, på ca 25min, vilket hon var grymt duktig och tog det lugnt och fint.¨

Även efter detta pass fick hon massage och hon tyckte om det även nu.

Onsdag och torsdag har jag inte hunnit med varken, stallet eller masseringen.

så då har hon fått stå.

blev bara en snabb sväng ner till stallet på onsdag morgon för mockning och fodergörande.

i torsdags var jag inte alls i fas på morgon, då jag glömde ställa klockan 1timme före vanlig tid,
 Så då var det bara upp och iväg till skolan som gällde.

Så tur är att man har snälla stallägare som fixade fodringen eller det som dom behövde göra, mäta upp lite hö till henne och vatten.

mer får hon inte när hon bara står.


Men idag så blev det ett kort pass på ryggen för oss.

vilket hon tyckte var hemskt från start.

jag red barbacka, så slipper sadeln göra det värre än vad det är.

men det tog nog 3-4minuter innan jag fick sitta upp på henne, för hon vägrade stå still i paddocken, utan snurra runt så fort pallen kom nära henne och jag tog i tygen, men till slut, efter lite fjantande och lugnande så var vi igång och jag var uppe, hon började med att "hugga" efter mina skänklar, sparka lite back ut och slicka öronen, ville inte ta skänkel, men slappna av efter ett tag.

jag lät henne hålla på, eller jag sa nej och bad henne att gå fram, men jag "rappa" inte upp henne eller skänkla på henne, utan lät det bara vara.

så när hon lugnat sig så sa jag "framåt" och gav en lätt skänkel med överskänkeln, vilket hon inte tyckte om från början, men sedan så släppte det också.

så jag skritta bara runt, svängde lite höger och vänster, lite hux flux.

vilket var jobbigt åt vänster, då hon gärna sparka och protesterade.


men det släppte det med.

Sedan så började hon öka skritten och jag tänkte bra, då vill hon trava eller känner sig redo för det, så precis när jag kände att hon skulle ta travsteget, så smackade jag, men istället för att trava så började hon galoppera, typ i skritt tempo och i detta så blev det två st bockningar, som var väldigt stilla och fina, följsamma rättare sagt, jag satt typ helt still på henne, vilket jag inte borde gjort, då jag har nästan Noll balans, när sådant inträffar.

jag brukar hinna tänka, nu ramlar jag av, nu glider jag.

men jag satt helt still, flytta mig lite längre fram bara, inget mer.

hihi

men generellt var hon duktig och inte så farlig som jag trodde.

visst hon funkar inte att rida på än, men det funkar att skritta runt och lalla runt.

med lite massage och sådana här pass varje dag (eller ofta) så blir hon nog bra.

hörde ju hur stelt det var för henne fram i bogarna och kände även att musklerna runt ryggen var spända, så med mer massage och lite mer knäckning så tror jag allt att hon snart blir bra.

eller jag hoppas det iallfall.

min älskade tös ska inte vara dålig.


Får se vad massören tycker också, om det låter bra eller om andra åtgärder ska vidtas, eller om fler besök av henne ska göras. 

vi ska ju höras idag, så det kommer la komma lite mer om detta så småningom.



      

Av My T - 12 oktober 2012 16:04

Nu har jag uppdaterat designen, ser den lika dan ut som den brukar göra när du är inne, så tryck på knappen "F5" så uppdateras sidan åt dig.


Presentation


Välkomna till min blogg. Här kommer du kunna läsa om min ridning, mitt liv med och runt hästen. Kommer finnas inlägg om min gamla foderhäst Bella och om min nya foderhäst Otto.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards