Mitt Liv med Häst

Direktlänk till inlägg 22 september 2012

Samlat inglägg för veckan som gått.

Av My T - 22 september 2012 18:22

Ja, jag gör ett samlat inlägg från ridningen och stallet, under denna veckan.


Jag släppte Bellis i Paddocken i tisdag, för att jag ville se hur hon rörde sig efter som hon var lite oren/stel i måndags då jag red henne (efter hon legat på rygg i söndags em).

Men hon ville inte riktigt springa, eller hon förstod inte vinken med att vara lös i paddocken.

men hon är ju tränad av mig så att hon ska stå still om man släpper henne, samt att hon ska följa efter mig om jag ber om det.

så till slut fick jag jaga igång henne, "longskerade" henne utan lina, både i trav och skritt.

hon visade inte en renartad halta, utan det kom typ några halta steg ibland, så hon var bara stel och hade lite träningsvärk och trötthet, kan jag tänka mig.

Så efter 5minuter, så bedömde jag att hon skulle få ha vila tisdag och onsdag.

 

Torsdagen så tog jag och Jessie (hon som stod i stallet förut, men som nu står i grannstallet), en skritt tur på 1timme och 50min.

vi hade ju i åtanke att Bella ev inte skulle orka, men det var inga som helst problem att skritta så långt eller länge kanske man ska säga.

på vägen hem så travade vi i ca 1km och hon var hur underbar som helst, jag fick jobbat ner henne till Shielas tempo (Jessies häst), som är väldigt sakta och en perfekt samlad trav för henne.

Så hon var så duktig, så hon gick i form och ställning, samt orkade bära upp mig när jag satt ner på henne, jätte stolt över hennes framsteg som hon gör.

super hästen som jag bara avgudar.

men fyyy...vad sur och grinig hon är när hon brunstar.

inte roligt alls, men sådant är det la med ston.


Fredagen så hade hon underliga utslag/svullnader när jag tog in henne, dom satt på halsen och såg hemska ut, eller mer chockad blev jag nog över dom och överreagerade de om deras utseende.

Såg precis ut som knott bett/utslag, men enligt mig ska det inte finnas knott nu, dom ska vara döda.

men hon hade ingen över temp, ingen irritationer eller ömmande runt dom, så jag bestämde mig för att låta det vara och inte överreagera det mer än jag hade gjort i mitt huvud redan då.




Så jag gjorde iordning henne för att rida henne, men det nya bettet.

 

Hon tyckte la att det var lite läbbigt att ha det i munnen tills en början (då hon är van att gå på två-delat tunt bett), men jag anser att det är bra att byta bett mellan åt och när man rider henne behöver man inte bli stark i handen och detta bettet är ju inte alls farligt ändå.

samt så har det kopparinslag och Bella tycker ju om detta.

så hon tuggade på efter ett tag och sög nöjt på det.

Men hon hade lite svårt för det, men det tar ju alltid ett tag att vänja sig med saker och ting.


men passet i paddocken gick rätt så bra, hon lyssnade på mig och jag försökte att sluta rida med höger sida, vilket är svårt, men det ska fan gå.

vänstervarv var hon duktig i, hon arbetade sig neråt och gick i form både traven och skritten, men hon har lättast för traven då, vilket är konstigt, för då ska hon ju hålla koll på massa mer saker, samtidigt som hon ska bära mig ner sittande i sadeln.

men vi red inte mer än 40minuter, då jag slutade då det var som bäst, hon är ju en kanon häst.

så stolt


Idag, LÖRDAG gjorde vi samma saker, men hon var super pigg och ville mest springa fort, men hon lyssnade bra och var lite mer nöjd med bettet och sög på det nästan med en gång.

hon lyssnade super efter 5minuter i trraven, hon fick först bara springa lite, så hon skulle bli av med lite spring i benen, men sedan plockade jag ner henne och hon gick i en underbar djup och fin form, med rätt ställning och jag kunde ha rätt sits.

funkade att arbeta fram och tillbaka över spåren och ridbanan hur bra som helst, hon ställde om sig och fixade allt super bra, men hon har svårt att hålla sig i höger varv, svårt att vara ställd åt det hållet och svårt att gå i form, då hon är starkast i vänster, så är det ju lättare att hålla sig arbetande i det varvet, men hon ger inte upp, utan hon kämpar, vilket är roligt att se.


Men imorgon får det bli en tur ut på vägarna ev, beroende på hur vädret ser ut och när jag kommer hem, så hon får springa av sig massa energi och så hon blir lite trött i sina ben och muskler.

så om jag kanske kan ge mig ut på en jätte lång galopp sträcka kanske, om vi har tur med vägarna. annars får det bli långa sträckor med trav, vilket inte är fel heller.

men hennes galopp är bara underbar att rida.

men nu ska jag återgå till världen här hemma i huset.


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av My T - 4 april 2014 10:34

just nu är jag hästlos, en längre tid i mitt liv, gjorde mig av med Otto, till en annan fodervärld, i aug -13, så jag hoppas han har det bra hos henne, om han nu är kvar där, vilket jag hoppas för hans skull, då det inte är trevligt för hästar att fl...

Av My T - 23 september 2013 07:26

Ja, då har man varit hästlös i 1månad nästan exakt.Otto, min fina Otto åkte till nytt hem runt den 22 Aug, då jag inte ville att han skulle stå och vänta ut mig och min bebis, samt min ridbarhet, då han ej mådde bra av det, så hade jag även upptäckt ...

Av My T - 12 juli 2013 06:59

Han har inte fått aktivera sig alls sedan vi longerade den 6/7, alltså idag en hel vecka sedan.Men jag har haft så jävla ont i både rygg, ben och haft även lite foglossningar.Har inte varit en dans på roser denna vecka.Hade varit underbart att ha någ...

Av My T - 6 juli 2013 14:55


Här kommer longeringen från när jag longerade Otto igår. Inte de mest rättvisaste filmerna på honom, då han var trött efter ett rätt hårt pass för honom, med mycket övergångar, så han är mer allärt på mina kommandon i vanliga fall, än vad filmerna ...

Av My T - 6 juli 2013 11:05

inte min mening. nu har jag ju ändå grejat väldigt mycket med honom, för mitt tillstånd, men jag har ändå inte fått tummen ur och börjat blogga aktivt.   Men kan la dra lite kort om vad som händer med oss. Jag tränar ju för Emma Topp, en grym...

Presentation


Välkomna till min blogg. Här kommer du kunna läsa om min ridning, mitt liv med och runt hästen. Kommer finnas inlägg om min gamla foderhäst Bella och om min nya foderhäst Otto.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards