Mitt Liv med Häst

Direktlänk till inlägg 18 september 2012

Hade kunnat haft en död häst igår =/

Av My T - 18 september 2012 09:07

igår kunde jag "ev" fått tagit och kört min häst till slakteriet så dom skulle tagit till vara på hennes kropp.

hon kunde varit död i söndags kväll...

usch.


hon hade lagt sig för att rulla i hagen och kommit på rygg.

lagt sig för nära berget för att rulla sig och sedan så hade hon fastnat där, på rygg, mot berget, så hon hade alltså inte kommit runt.

Ni som är lite kunniga inom häst, vet ju att dom inte kan andas på rygg och min tjeja hade tydligen legat länge på rygg enligt stallägaren.

när han kom ut så såg han att Max (Bellas "pojkvän"), stod över henne och sniffade och puttade med mulen, men han såg inte att hon låg på rygg då, men som tur var så gick han ut i hagen och kollade vad han grejade med och såg min häst helt utslagen och matt på RYGG.

så han tog och drog ut henne i svansen och hon verkade inte förstå vad han gjorde, så var nog första gången hon har fastnat på rygg. men hon var kraftig tagen av händelsen, hon var slut och chockad. stod bara med tom blick när hon reste på sig.

men hon återhämtade sig snabbt.


så igår när jag skulle rida henne, så var hon som vanligt, ingen halta eller något sådant.

men efter att jag fick ta en galopp för en bil vägrade vänta på att vi kommit över mossen, så kände jag av att hon inte var helt ren, när vi saktade av, hon haltade inte direkt efter avsaktningen, men hon markerade/stel. så men efter ett tag, så tog hon ett halt steg då å då. så hon hade nog sträckt sig när hon försökt att sparka över sig på rätt sida i hagen.

men inget farligt med den haltan, hon får stå idag, så får jag se hur det ser ut i morgon, men antagligen har det gått över då, ge med att det var så lite som hon markerade.

och en sträckning släpper fort på henne, då hon brukar sträcka sig ibland när vi går i skogen.


men jag är tacksam att Stallägaren gick ut för att fodra märren, för annars hade jag haft en död häst. =/

Min älskade Bellis.


usch vad obehagligt sådant är.



 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av My T - 4 april 2014 10:34

just nu är jag hästlos, en längre tid i mitt liv, gjorde mig av med Otto, till en annan fodervärld, i aug -13, så jag hoppas han har det bra hos henne, om han nu är kvar där, vilket jag hoppas för hans skull, då det inte är trevligt för hästar att fl...

Av My T - 23 september 2013 07:26

Ja, då har man varit hästlös i 1månad nästan exakt.Otto, min fina Otto åkte till nytt hem runt den 22 Aug, då jag inte ville att han skulle stå och vänta ut mig och min bebis, samt min ridbarhet, då han ej mådde bra av det, så hade jag även upptäckt ...

Av My T - 12 juli 2013 06:59

Han har inte fått aktivera sig alls sedan vi longerade den 6/7, alltså idag en hel vecka sedan.Men jag har haft så jävla ont i både rygg, ben och haft även lite foglossningar.Har inte varit en dans på roser denna vecka.Hade varit underbart att ha någ...

Av My T - 6 juli 2013 14:55


Här kommer longeringen från när jag longerade Otto igår. Inte de mest rättvisaste filmerna på honom, då han var trött efter ett rätt hårt pass för honom, med mycket övergångar, så han är mer allärt på mina kommandon i vanliga fall, än vad filmerna ...

Av My T - 6 juli 2013 11:05

inte min mening. nu har jag ju ändå grejat väldigt mycket med honom, för mitt tillstånd, men jag har ändå inte fått tummen ur och börjat blogga aktivt.   Men kan la dra lite kort om vad som händer med oss. Jag tränar ju för Emma Topp, en grym...

Presentation


Välkomna till min blogg. Här kommer du kunna läsa om min ridning, mitt liv med och runt hästen. Kommer finnas inlägg om min gamla foderhäst Bella och om min nya foderhäst Otto.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards