Mitt Liv med Häst

Direktlänk till inlägg 17 september 2012

Dålig uppdatering här..

Av My T - 17 september 2012 16:58

Så nu kommer helgens pass att komma på ett inlägg, samt lite annat hästprat.

kan ju börja dag för dag.

så lördagens ridning känns ju naturlig att ta och prata om (hon fick vila i fredags pga att det regnade och jag skulle ha hem gäster, så då orkade jag inte stressa för att rida i regnet, som varken hon eller jag uppskattar.

Men i lördags, så tog vi oss en tur på 1timme och 10 min.

Fast, själva turen skulle la egentligen ta 40min, men vi stannade kvar på gärdet i ca 30minuter och arbetade på i kort samlad arbetsgalopp. så hon fick kämpa.

vallen är ju i vila, så den är ju rätt bra att rida på, då den är hård, för den är ju gjord för att det ska gå betatandes djur eller tunga traktorer på den, men vi använder inte oss av den, då den är så mörk (massa skog runt om), och "långt" hemmifrån för att ha bete på den.

men där galopperade jag som sagt var, det var lite tungt, hon fick allt arbeta, men hon uppskattade det allt.

hon ville inte sluta, utan om hon fick, så skulle hon allt galoppera i 30minuter till.

ska la förtydliga för er att jag inte galopperade konstant i 30minuter, utan vi skrittade och travade också, men vi hade mesta dels trav eller galopp. men hon behöver få upp kondisen och bygga rumpa.

Så efter dessa sträcker fram och tillbaka, så fick det bli en kort och långsam skritt tillbaka till stallet.

men vilket ryck hon fick, när vi kom in i skogen igen (den sträckan som vi brukar rida), hon gasade på som faaaaan och ville verkligen framåt, märks så väl när hon känner igen sig att man är på väg hem igen.


men hon kändes kanske inte direkt trött efter det passet, men kan ju inte köra slut på dom helt och hållet heller, för då ger det ju inget heller.


igår så var det DRESSYR TRÄNING (ÄNTLIGEN)

Den gick bra, Stellan (tränaren) hade sina "felsökningsögon" på, som han själv kallade det.

han plockade bort alla mina brister i ridningen och bad mig rida "rätt", eller sluta att göra mina "grejer" som jag alltid gör.

så han bad mig att sluta rida med höger sida, (den sida jag är svagast i), då jag gör massa andra saker med den sidan som jag inte tänker på, så ska jag sluta att rida med den.

utan jag ska enbart koncentrera mig på vänster skänkel och tygel för att få en korrekt form på henne, eller så hon förstår hur en korrekt form ska kännas, så ska jag även tänka på att lära henne flytta sig utåt för skänkeln tydligare och förstå dans inverkan på olika ställen på hennes kropp.

Så vi fick rida i mestadels skritt, men lite trav också, men hon tycker det är extremt jobbigt i traven, då hon både ska gå samlat, ställd och i form.

men när jag slutade och rida med höger sida, så förstod hon bättre, så jag hade tyngd i hälen, slapp tygel som var "fast hållen" i manken, så jag inte skulle störa henne och så arbetade jag bara med vänster sida, ställa rätt, flytta för skänkel och arbeta ner henne.

hon var kanon duktig.


så hoppade även Stellan upp på henne och kände lite, han är helt frälst i henne, då hon är lugn, stabil, fina gångarter, personlighet och en härlig maddam.
Jo, det är allt en härlig tjej jag har.

Men han fick allt kämpa med henne med, så jag behöver inte känna mig totalt världelös.

hihi.

men det var verkligen skönt att se en person som kan rida, och se hur hon går och hur man verkligen ser när hon spänner sin vänstra sida rakt igenom.

hur hon verkligen stretar emot och säger att hon inte egentligen vill göra som man säger.

så underbart att se hennes fel och hennes fasoner, sådant som jag inte skulle sätt om jag inte hade haft Stellan på hennes rygg.

Det är ju som Stellan säger att man verkligen ser att hon har byggt upp ett försvar i vänster sida, mycket mer muskladd runt halsen och bringan på den sidan, så vi ska försöka bygga bort detta, men det går nog tyvärr inte över en natt.


Ja, men jag är nöjd med henne.

och hennes extremt feta buk, kommer att försvinna när hon kommer i sin korrekta form.


Allmänt häst snack då.

nu när det är leriga hagar, snälla snälla, spola inte av era hästars ben massa massa gånger om dagen/veckan, utan låt leran torka och borsta av det sedan istället, då risken för mugg är betydligt mycket högre ifall ni spolar benen på dom.


Fråga till er mina läsare.

Har ni täckat era hästar än och har ni dom inne över nätterna eller låter ni dom gå ute fortfarande.

 

Jag har min täckad med ett regntäcke, helt ofodrat eller fleecfodrat, beroende på värmen, men täcke har hon enbart på sig ifall det blåser eller är risk för regn.

jag kan även ta på ett täcke på kvällen oavsett om det regnar eller inte, då hon ska ha det lite varmare och skönare på nätterna, då dom fortfarande går ute, det är ju inte så kallt än, så dom klarar nätterna bra ute (och så är ju inte stallet mycket varmare än hagen, bara att dom har torrt att ligga mot och det får hon ju genom täcket).

kalaste temperaturen har varit 5grader på nätterna och det klarar ju en häst lätt.

 

HUR GÖR NI?! SVARA NU! ! ! ! !

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av My T - 4 april 2014 10:34

just nu är jag hästlos, en längre tid i mitt liv, gjorde mig av med Otto, till en annan fodervärld, i aug -13, så jag hoppas han har det bra hos henne, om han nu är kvar där, vilket jag hoppas för hans skull, då det inte är trevligt för hästar att fl...

Av My T - 23 september 2013 07:26

Ja, då har man varit hästlös i 1månad nästan exakt.Otto, min fina Otto åkte till nytt hem runt den 22 Aug, då jag inte ville att han skulle stå och vänta ut mig och min bebis, samt min ridbarhet, då han ej mådde bra av det, så hade jag även upptäckt ...

Av My T - 12 juli 2013 06:59

Han har inte fått aktivera sig alls sedan vi longerade den 6/7, alltså idag en hel vecka sedan.Men jag har haft så jävla ont i både rygg, ben och haft även lite foglossningar.Har inte varit en dans på roser denna vecka.Hade varit underbart att ha någ...

Av My T - 6 juli 2013 14:55


Här kommer longeringen från när jag longerade Otto igår. Inte de mest rättvisaste filmerna på honom, då han var trött efter ett rätt hårt pass för honom, med mycket övergångar, så han är mer allärt på mina kommandon i vanliga fall, än vad filmerna ...

Av My T - 6 juli 2013 11:05

inte min mening. nu har jag ju ändå grejat väldigt mycket med honom, för mitt tillstånd, men jag har ändå inte fått tummen ur och börjat blogga aktivt.   Men kan la dra lite kort om vad som händer med oss. Jag tränar ju för Emma Topp, en grym...

Presentation


Välkomna till min blogg. Här kommer du kunna läsa om min ridning, mitt liv med och runt hästen. Kommer finnas inlägg om min gamla foderhäst Bella och om min nya foderhäst Otto.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards