Mitt Liv med Häst

Direktlänk till inlägg 5 september 2012

Idag hoppade vi

Av My T - 5 september 2012 13:58

jaa, som rubriken säger, så hoppade vi lite hinder idag, inte så extremt, då vi saknar riktigt hindermaterial, eller vi har ju bommar, men inga hinderstöd, så fick bygga upp eget och då blir det inte så himla bra som det annars kan vara, men det blev iallfall såpass så man kunde hoppa en stund och trötta ut en extremt över energisk häst och ryttare.


Men hon hoppade iallafall ett hinder på ca 50cm utan problem, hon hoppade av när jag bad om det, lyfte på fötterna ordentligt och förstod att man var tvungen att ha ett lugnt tempo över hindret om det var det ryttaren bad om.

'

Här är dom tre fina hinderna och den fina banan.

hihi

men det var härligt med krysset, för jag kunde styra över henne mer mot hinken dom första skutten, som togs i trav för att värma upp henne, där var det kanske 25/30cm.

så när hon var klar med det och tyckte att det räckte med det låga, så tog jag och styrde på henne mer mot det högsta på krysset, som låg rakt över fyrkantsspåret, så vi tog det i galopp och hon skötte sig kanon, lyfte bak och fram kanon, trampa av rätt och när jag bad om det och hon har en fantastisk skön teknik när hon LYFTER på fötterna (som hon tidigare inte har gjort ordentligt när vi hoppat, men det har nog berott på att det var för låga hinder enligt henne själv).  

Men hon var duktig i båda varven och man kunde byta rikting och håll när som och fatta och sakta av när som, hon var extremt lyhörd, trotts att det blåste och hon var super taggad till att hoppa när hon förstod att det var det vi skulle göra.

men när vi hade skuttat över alla hinder i ca 15min var hon rejält trött och hon orkade inte riktigt över krysset den sista gången, så hon rev det, vilket var lite tråkigt, då hon knappt varit emot det tidigare gånger, men när man blir trött blir det ju så, så vi avslutade med att skutta över en bom som låg på marken, som hon tidigare hade vält för hon bara gick över den och inte tänkte på benen bak (, detta för det var för lågt och jag inte gav henne signal för att trampa av), men det sista språnget gjorde hon fint och trampade av ordentligt, så jag nöjde mig med det.


en skritt runda ut i skogen fick det bli som avskrittning efter ner-travningen i paddocken.

tycker det är så extremt tråkigt att skritta av i paddocken, så jag brukar försöka att skritta av ute, men inte alla gånger utan jag måste trotsa mig själv lite. ;)


Men jag är nöjd, då jag kände att hon faktiskt kan hoppa och jag blev riktigt sugen på att skaffa riktiga hinderstöd och lite grejer nu. =)

då hon var riktigt säker i sin hoppning, när det kom mot lite högre hinder, men man måste ju även kunna hoppa låga hinder utan att fjanta till sig och slarva sig över dom.

eller hur? eller tänker jag fel?


Hon är så himla söt för övrigt också, glömde jag nämna igår, jag tar ju av sadeln när jag kommer in i "förhuset" till stallet, för jag har sadelkammaren där, så jag brukar hänga in den när jag ändå går förbi där och då tar jag och ber Bella stå still där hon står, så jag kan hänga in den utan att behöva tänka på att hon ska springa iväg.

och detta brukar gå utmärkt att göra, men igår ville hon följa med in och se vad jag gjorde där inne, så hon vandrade in i sadelkammaren, men som tur var så stannade hon innan hela hästen var inne, utan hon gick bara in tills frambenen/bringan/halsen var inne, så tre/fyra steg in.

synd att jag inte fick kort på det, utan hon backade ut, för hon fick solen rakt i ögonen, så jag fick ett kort när hon bara var en bit in.

   

söt är hon iallfall.

älskar dig bellisen.

Imorgon är det vilodag för henne och även för mig.


      
  


 
 
erikaaasss

erikaaasss

6 september 2012 14:19

fin blogg du har:D Kram

http://erikaaasss.blogg.se

My T

6 september 2012 14:36

Tack så mycket. Roligt att höra =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av My T - 4 april 2014 10:34

just nu är jag hästlos, en längre tid i mitt liv, gjorde mig av med Otto, till en annan fodervärld, i aug -13, så jag hoppas han har det bra hos henne, om han nu är kvar där, vilket jag hoppas för hans skull, då det inte är trevligt för hästar att fl...

Av My T - 23 september 2013 07:26

Ja, då har man varit hästlös i 1månad nästan exakt.Otto, min fina Otto åkte till nytt hem runt den 22 Aug, då jag inte ville att han skulle stå och vänta ut mig och min bebis, samt min ridbarhet, då han ej mådde bra av det, så hade jag även upptäckt ...

Av My T - 12 juli 2013 06:59

Han har inte fått aktivera sig alls sedan vi longerade den 6/7, alltså idag en hel vecka sedan.Men jag har haft så jävla ont i både rygg, ben och haft även lite foglossningar.Har inte varit en dans på roser denna vecka.Hade varit underbart att ha någ...

Av My T - 6 juli 2013 14:55


Här kommer longeringen från när jag longerade Otto igår. Inte de mest rättvisaste filmerna på honom, då han var trött efter ett rätt hårt pass för honom, med mycket övergångar, så han är mer allärt på mina kommandon i vanliga fall, än vad filmerna ...

Av My T - 6 juli 2013 11:05

inte min mening. nu har jag ju ändå grejat väldigt mycket med honom, för mitt tillstånd, men jag har ändå inte fått tummen ur och börjat blogga aktivt.   Men kan la dra lite kort om vad som händer med oss. Jag tränar ju för Emma Topp, en grym...

Presentation


Välkomna till min blogg. Här kommer du kunna läsa om min ridning, mitt liv med och runt hästen. Kommer finnas inlägg om min gamla foderhäst Bella och om min nya foderhäst Otto.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards