Mitt Liv med Häst

Direktlänk till inlägg 13 februari 2013

första ridpasset igår.

Av My T - 13 februari 2013 19:11

Igår red jag Otto för första gången någonsin och allt gick jätte bra.

vi tog det lugn och sansat, eftersom han inte gått på ENORMT länge.

Vi skrittade runt i paddocken ca 20 min, med en långsida sakta trav på halvlånga tyglar.

Men vilken häst jag har fått möjlighet att rida.
Jag ville att han skulle gå böjd inåt, så han gick lite korrekt, ja, det gjorde han ju utan problem, samtidigt som han verkligen sökte sig neråt och inåt självmant och visade att han ville jobba lite, så jag ställde honom mer, plockade upp handen och bad han arbeta med ryggen och OJJJ, vilken häst. helt underbart, han gick som en stjärna, inga krångel eller inga problem över huvudtaget, jag fick nästan be han till att sträcka ut sig och bara lalal runt, då han verkade tycka det var helt underbart att arbeta lite.
Så det kommer det bli mer av.

Han var bara lite stressad i stallgången innan vi skulle ge oss ut, så fort han såg sadeln, så började han trippa lite, men efter lite tillsägelser, så stod han ändå helt okej, lite trams, men ändå acceptabelt då han fortfarande är ny hos mig, vill ju inte säga till så han ser mig som en fara, utan jag vill vara hans ledare som han har respekt för, fria "tyglar", egen plats och egna tankar, samt egen tid att smälta saker, men han ska ändå veta att jag bestämmer över honom, men att vi tillsammans sätter upp reglerna, för han ska ju också få säga vad som är okej och inte från mitt håll, hur mycket jag kan kräva och vad han vill för stunden.
Ni måste tycka jag låter helt koko just nu.

Men jag vill bygga banden mellan häst och ryttare på samspel, förtroende, kärlek, tillit och harmoni och då tar det längre tid att vara helt samspelta, då båda parterna måste hitta alla signaler hos varandra och inte bara att ryttaren sätter sig över hästen och sedan kör järnet, som många ryttare gör. Jag säger inte att det är fel, utan jag säger att det inte passar mig och mitt sätt att tänka på häst och ryttare.

nog snackat om detta.


Idag hade han vila och imorgon ska vi rida igen, då blir det lite samma som igår, lite form och mycket lösgörande (om Otto vill det eller om han vill jobba/arbeta, vi gör det han känner för).
Än så länge har vi bara varit i paddocken och jobbat och när vi väl är igång så verkar det som om han stänger ute omvärlden och bara koncentrerar sig på sin ryttare och ledare.

Tack så enormt mycket Malin för jag fått låna din häst, enormt tacksam för honom, det vet du (ifall du har hittat hit).


=)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av My T - 4 april 2014 10:34

just nu är jag hästlos, en längre tid i mitt liv, gjorde mig av med Otto, till en annan fodervärld, i aug -13, så jag hoppas han har det bra hos henne, om han nu är kvar där, vilket jag hoppas för hans skull, då det inte är trevligt för hästar att fl...

Av My T - 23 september 2013 07:26

Ja, då har man varit hästlös i 1månad nästan exakt.Otto, min fina Otto åkte till nytt hem runt den 22 Aug, då jag inte ville att han skulle stå och vänta ut mig och min bebis, samt min ridbarhet, då han ej mådde bra av det, så hade jag även upptäckt ...

Av My T - 12 juli 2013 06:59

Han har inte fått aktivera sig alls sedan vi longerade den 6/7, alltså idag en hel vecka sedan.Men jag har haft så jävla ont i både rygg, ben och haft även lite foglossningar.Har inte varit en dans på roser denna vecka.Hade varit underbart att ha någ...

Av My T - 6 juli 2013 14:55


Här kommer longeringen från när jag longerade Otto igår. Inte de mest rättvisaste filmerna på honom, då han var trött efter ett rätt hårt pass för honom, med mycket övergångar, så han är mer allärt på mina kommandon i vanliga fall, än vad filmerna ...

Av My T - 6 juli 2013 11:05

inte min mening. nu har jag ju ändå grejat väldigt mycket med honom, för mitt tillstånd, men jag har ändå inte fått tummen ur och börjat blogga aktivt.   Men kan la dra lite kort om vad som händer med oss. Jag tränar ju för Emma Topp, en grym...

Presentation


Välkomna till min blogg. Här kommer du kunna läsa om min ridning, mitt liv med och runt hästen. Kommer finnas inlägg om min gamla foderhäst Bella och om min nya foderhäst Otto.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards