Mitt Liv med Häst

Alla inlägg den 4 april 2014

Av My T - 4 april 2014 10:34

just nu är jag hästlos, en längre tid i mitt liv, gjorde mig av med Otto, till en annan fodervärld, i aug -13, så jag hoppas han har det bra hos henne, om han nu är kvar där, vilket jag hoppas för hans skull, då det inte är trevligt för hästar att flänga runt hos olika personer. 
Jag har ju en liten bebis nu som är 6 månader och en påväg, som är beräknad till 26 okt. 

Så tanken var ju egentligen att ta hem en arab kille på 9år, allt var klart och flytt skulle ske, sedan kom inte mensen och bebisen var ett faktum. 
Så nu står jag här och väntar mitt andra barn, tillsammans med min drömman, men ingen häst har jag, vilket är tråkigt, men ändå bra, för tiden hade verkligen inte funnits för en på heltid, och ridning 5-6dagar i veckan, tiden finns för kanske 1-3dagar i veckan, beroende på hur min lilla 6månaders tös vill sova, för det är svårt att hinna med att rida, sköta stall och allt där runt om när sambon kommer hem runt 18 på kvällarna, det finns inte mycket tid över, men då bebisen sover, då fuknkar det att greja med häst och allt runt om, men det funkar inte alltid nu när hon är större, för ibland sover hon 4timmar på förmiddagen och ibland sover hon 1½ timme. 
Så svårt med tiden där. 

Men jag har en sådan tur att jag rider stallkompisen häst. En welch cob valack, 8/9 år, 155cm i manken, utbildad LB, men inte gått korrekt på BRA LÄNGE, så jag har lite att jobba med där. 


 


Hon som äger honom är en äldre kvinna, som är mer eller mindre nybörjare, hon kan rida lätt, fatta rätt galopp, jaa, det är där hennes nivå är. 

Sedan är det en grann tjej som rider honom 2 gånger i veckan, eller har hand om honom 2 gånger i veckan, på 17/18 år och hennes nivå är strax över ägarens, så där blir han heller inte genom riden. 

SÅ mitt mål med honom är att han ska kunna gå i form, trampa under sig i alla gångarter UTAN att bråka/streta emot i 20min. 
Jag försöker rida honom iallafall 1 gång i veckan, så han förstår och kommer ihåg hur man ska bli riden. 

Än så länge, så går det NÄSTAN klockrent i traven, där bär han upp sig jätte fint, men skritt och galopp är det svårare med, där får vi jobba och skritten är nästan omöjlig. 

Vi jobbar mycket med att behålla formen i övergångarna mellan gångarterna och även att kunna gå på ett böjt spår utan att skjuta ut eller in bog eller bakdelen. 


Sist jag red honom, så körde vi lite öppna i trav och det gick hur fint som helst och även ett högre arbetstravtempo, där han gick i en låg och rund form, med en rygg som var jätte fin och bak som var bra under. 


Han har tidigare gått på ridskola, så han kan ju lite knep för att komma undan, speciellt på hans ägare och hans medryttare. 
Men det funkar inte riktigt på mig, för jag känner när dom är på g och avbryter dom redan där. 


Så vi får se var vi hamnar med honom i slut ändan. Mitt mål är faktiskt att i alla fall klara av ett LB program här hemma i första hand och kanske även fixa en LA på bana, för att sedan öka upp oss =)


Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Välkomna till min blogg. Här kommer du kunna läsa om min ridning, mitt liv med och runt hästen. Kommer finnas inlägg om min gamla foderhäst Bella och om min nya foderhäst Otto.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards